هفته بیست و هفتم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و هفتم بارداری | وضعیت مادر

احتمال این وجود دارد که شما علائم آزاردهنده‌ای که در هفته‌های قبل همانند وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری داشتید، در این هفته نیز ادامه پیدا کنند. در واقع باید خیالتان را راحت کنیم که این‌ علائم ازاردهنده بارداری به این زودی‌ها تمام نخواهد شد. هرچند که قطعا اگر در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری هستید، تاکنون راه مقابله با آن­ها را پیدا کرده‌اید یا به آن­ها عادت نموده‌اید. با این حال علائم شایعی در این هفته از بارداری وجود دارد که اعم از هموروئید، کمردرد، یبوست، کرامپ عضلات ساق پا و بی‌اختیاری ادراری استرسی هستند.

این بی‌اختیاری استرسی به این خاطر است که نوزاد شما به جداره مثانه فشار وارد می‌کند. و اصولا تحمیل هر نوع فشار بیشتر به مثانه موجب این بی‌اختیاری می‌گردد.‌ البته راهی برای جلوگیری از این حالت وجود دارد. شما می‌‌بایست برنامه‌ریزی داشته باشید و همیشه مثانه را تخلیه کرده و آن را خالی نگه دارید.

همچنین یبوست نیز به این‌ خاطر ایجاد می‌شود که فشار بر دیواره‌ی رکتوم یا راست روده وارد می‌شود و منجر به بسته شدن جداره‌های آن می‌گردد. از این رو برای این مشکل نیز می‌توانید از مواد غذای حاوی فیبر، مثل میوه‌ها و سبزیجات استفاده نمایید. همینطور پیاده‌روی به کاهش یبوست کمک می‌کند. با این‌ حال ما در این مقاله می‌خواهیم تا به‌طور کامل به بررسی وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری بپردازیم. پس اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید یا در این هفته از بارداری قرار دارید، در ادامه این مقاله از سیناکر همراه ما باشید.

تغییرات مادر هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری نقطه عطفی برای مادران باردار است. در طی این فرآیند، بدن مادر و نوزاد دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند. در واقع در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری، به دلیل رشد رحم همراه با نوزاد، شکم مادر باردار به طور قابل توجهی رشد می‌کند. در این دوره، وزن مادر باردار همچنان در حال افزایش است. این یک وضعیت طبیعی است و نشان می‌دهد که مادر باردار، بارداری سالمی دارد. همچنین اگرچه ظاهر هفته بیست و هفتم بارداری تغییر می‌کند، مادران باردار ممکن است گاهی اوقات درد کشاله ران را تجربه کنند. این البته یک حالت طبیعی است، اما در صورت وجود درد شدید و مداوم، باید با پزشک مشورت شود.

در کنار درد کشاله ران و کمردرد که از شکایات شایع در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری است، می‌بایست به تغییرات بزرگ شدن شکم در این هفته نیز توجه کنید. این توجه می‌تواند معطوف به مراقبت بیشتر از پوست باشد. خاصیت ارتجاعی پوستی که به‌طور فزاینده‌ای کشیده می‌شود را می‌توان با استفاده از لوسیون یا روغن‌های طبیعی نظیر روغن زیتون افزایش داد. در این صورت می‌توان از ترک‌هایی که ممکن است در اثر کشش در ناحیه شکم ایجاد شود محافظت کرد. البته ترک‌هایی که در هنگام کشیدگی پوست اتفاق می‌افتتد، بخشی طبیعی از روند بارداری است. اما نباید فراموش کرد که در پوست‌های مرطوب و مرتب، کوچک‌تر و غیر‌قابل تشخیص هستند.

تغییرات احساسی مادر هفته بیست و هفتم بارداری

معمولا وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری در شرایطی قرار دارد که تغییرات هورمونی آشکارتر می‌شود. این نوسانات هورمونی ممکن است باعث ایجاد برخی تغییرات عاطفی در مادر باردار شود. اصولا عدم تعادل هورمونی، یعنی افزایش سطح استروژن و پروژسترون که می‌تواند منجر به بروز نوسانات عاطفی شود. در این دوره مادر باردار ممکن است هر از گاهی احساس غمگینی و عصبانیت کند، یا بیش از حد احساساتی شود.

همچنین نگرانی در مورد تولد و والدین شدن می‌تواند بر سطح اضطراب مادر باردار تاثیر بگذارد. همینطور این سطح اضطراب ممکن است به‌خاطر نگرانی عدم اطمینان از آینده افزایش یابد. با این حال احساس ناامنی در این دوره وجود دارد و حمایت عاطفی می‌تواند برای آن­ها مفید باشد.

هفته بیست و هفتم بارداری معادل چند ماه است؟

مادران باردار همیشه دوست دارند بدانند که هفته‌های بارداری آن­ها معادل چند ماه بارداری است. لذا مادرانی که به هفته بیست و هفتم بارداری قدم می‌گذارند، در واقع ۵ماه و چهار هفته است که باردار هستند. این هفته، هفته‌ی آخر ماه ششم و هفته آخر سه ماهه دوم است.

چه آزمایشاتی در هفته بیست و هفتم بارداری انجام می‌شود؟

اصولا آزمایش تحمل گلوکز می‌بایست تا پایان هفته ۲۸‌ام بارداری انجام شود. لذا اگر انجام نشده باشد، می‌توان آن را در وضعیت مادر هفته بیست وهفتم بارداری انجام داد. اگر ناسازگاری خونی وجود داشته باشد، در حین انجام آزمایش کومبس غیرمستقیم، برای جلوگیری از عوارض ناسازگاری خونی، تزریق محافظ انجام می‌شود. همچنین ممکن است ازمایش‌های دیگری که پزشک معالج لازم ببیند انجام دهد.

افزایش وزن مادر هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری، وزن مادر باردار همچنان در حال افزایش است. افزایش وزن در این دوره به دلیل رشد نوزاد و اضافه وزن بدن مادر باردار است. البته افزایش وزن هر زن ممکن است متفاوت باشد. اما افزایش وزن ۱۱ تا ۱۵ کیلویی به‌طور کلی در دوران بارداری طبیعی تلقی می‌شود. با این حال پزشک می‌تواند با بررسی وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری، برای اطمینان از افزایش وزن مناسب به شما پیشنهاداتی بدهد. اما در عین حال اگر با کاهش وزن غیرمنتظره یا شدید مواجه شدید، مهم است که این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

آیا ترشح، خونریزی و لکه بینی در هفته بیست وهفتم بارداری خطرناک است؟

اصولا افزایش میزان ترشحات واژن به دلیل تاثیر افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری طبیعی است. با این حال اگر در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری، علائمی نظیر بو، خارش و تغییر رنگ وجود داشته باشد، ممکن است نشانه عفونت باشد و باید توسط پزشک بررسی شود. در موارد نادر، ترشحات خونی بدبو نیز ممکن است نشانه‌ای از اختلالات دهانه رحم باشد. همچنین ترشحات قهوه‌ای رنگ که ممکن است در موقعیت‌هایی مانند فعالیت بدنی زیاد، رابطه جنسی یا نوشیدن آب کمتر ایجاد شود، معمولا مشکلات حادی ایجاد نمی‌کند. چون به دلیل حساس شدن بافت‌ها در اثر افزایش جریان خون در ناحیه تناسلی ایجاد شده است.

رابطه جنسی در هفته بیست و هفتم بارداری

والدین ممکن است در دوران بارداری از آمیزش جنسی خودداری کنند. زیرا این ترس وجود دارد که به جنین آسیب برسد. اما وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری به گونه‌ای است که هیچ موقعیت پرخطری تشخیص داده نمی‌شود. لذا تا ۴ هفته آخر بارداری محدودیتی برای مقاربت وجود ندارد. مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد و پزشک آن را ممنوع کرده باشد.

پیشنهاد مطالعه: وضعیت جنین هفته بیست و هفتم بارداری

علائم زایمان زودرس در هفته بیست و هفتم بارداری

همواره زایمان زودرس یکی از نامطلوب‌ترین شرایط هم برای والدین و هم برای پزشکان بوده است. در واقع وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری در شرایطی است که‌ اگر با یک سری از علائم مواجه شد، ممکن است با خطر زایمان زودرس همراه باشد. این علائم عبارت است از:

  • اگر احساس درد قاعدگی در بالای استخوان شرمگاهی، اسهال، افزایش میزان ترشحات واژن و تغییر رنگ آن وجود داشته باشد.
  • اگر احساس فشار به باسن، ران و کشاله ران، کمر و کمردرد وجود داشته باشد.
  • اگر در معاینات سونوگرافی منظم در حین پیگیری، دهانه رحم زیر ۲۵ میلی‌متر باشد.

تغذیه مادر هفته بیست و هفتم بارداری

یکی از چیزهایی که باید در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری به آن توجه شود، تغذیه سالم و مناسب است. از این رو برای این هفته از بارداری نیز توصیه‌های تغذیه‌ای وجود دارد که برخی از مهم­ترین آن­ها عبارت است از:

  • باید به مقدار کم اما در وعده‌های غذایی متعدد تغذیه داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید مشکلات گوارشی را نیز به حداقل برسانید.
  • باید از وعده‌های غذایی سنگین و پرحجم خودداری کنید.
  • پیاده‌روی بعد از غذا می‌تواند به کاهش سوزش سر دل کمک کند.
  • در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری باید به میزان امگا۳ و آهن خود توجه کنید. می‌توانید در مورد مصرف مکمل‌های اضافی مانند روغن ماهی با پزشک خود مشورت کنید.
  • باید مکررا آب بنوشید. شما باید حداقل ۲ لیتر آب در روز بنوشید.
  • در صورت امکان از نمک دوری کنید. ادم کافی در بدن وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری وجود دارد.
  • باید مراقب باشید که از نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی دوری کنید. آن­ها سلامت وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری را به خطر می‌اندازند.
  • مصرف ویتامین E را نباید فراموش کنید. شما می‌توانید نیاز خود به ویتامین E را از غذاهایی مانند گوشت و روغن زیتون تامین کنید.
  • همچنین مصرف ویتامین A را نباید از دست داد. مصرف هویج، اسفناج و کدو تنبل در این زمینه به شما کمک می‌کند.
  • ویتامین دیگری که باید در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری مصرف کنید، ویتامین B است. شما می‌توانید با مصرف شیر، تخم‌مرغ و آووکادو نیاز خود به ویتامین B را تامین کنید.

ورزش در هفته بیست و هفتم بارداری

ورزش در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری قابل انجام است. منتها باید برای سلامتی و آرامش بدن انجام شود. از جمله ورزش‌هایی که می‌توان در این هفته از بارداری انجام داد، می‌توان به ورزش‌هایی نظیر پیاده‌روی سبک، یوگا، پیلاتس، شنا و تمرینات کششی اشاره کرد.

کلام پایانی

به‌طور کلی وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری در شرایطی است که حدود ۶ ماه از بارداری را گذرانده است. تغییراتی در این بازه زمانی در بدن او رخ داده است و برای ورود به ۳ ماهه آخر بارداری آماده می‌شود. لذا ممکن است احساس خستگی عاطفی و فیزیکی کند. در این هفته هرچند نوزاد به رشد خود ادامه می‌دهد، مادر نیز تغییرات و شکایت‌هایی نظیر سوزش سردل، افزایش وزن، یبوست، کمردرد و کرامپ عضلات ساق پا و غیره را خواهد داشت که ما کوشیدیم در این مقاله به آن­ها بپردازیم. همچنین به موارد مهم و نکات ضروری در وضعیت مادر هفته بیست و هفتم بارداری اشاره کردیم. توجه به آن­ها می‌تواند به سلامت بارداری شما کمک کند. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به هفته بیست و هشتم بارداری؛ وضعیت مادر را مطالعه نمایید.

ارسال سریع و مطمئن

تحویل فوری در شهر تهران

پشتیبانی مداوم

پاسخگویی پزشکان در اپلیکیشن سیناکر

خدمات پس از فروش

۷ روز ضمانت بازگشت کالا

در صورت خرید از فروشگاه آنلاین سیناکر