هفته بیست و ششم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و ششم بارداری | وضعیت مادر

پس از عبور از هفته ۲۵ام و بررسی وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم در یک چشم به هم زدن به هفته بیست و ششم بارداری رسیدید! این یعنی رفته به رفته به اواخر بارداری خود نزدیک می‌شوید. لذا یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید با قرار داشتن در هفته بیست و ششم بارداری انجام دهید، برنامه‌ریزی برای زایمان و اقدامات پس از آن است. مثلا می‌توانید چک لیست تهیه کنید و کارهایی که قرار است انجام دهید را یادداشت کنید. اصولا در هفته ۲۶ بارداری، انقباضات شدید و ناگهانی در عضلات رحم شما ایجاد می‌شود. منتها هیچ چیز برای ترسیدن وجود ندارد. زیرا این علائم نشانه‌ای از آماده‌سازی‌ بدن شما هستند که با نزدیک‌تر شدن به تولد نوزاد، عموما به صورت نامنظم و متناوب رخ می‌دهند. این انقباضات، بریکستون هیکس نام دارند.

البته باید مراقب بود که اگر دفعات انقباضات بریکستون هیکس افزایش یافت یا مکررا اتفاق افتاد، با پزشک خود مشورت کنید. چون می‌تواند نشانه‌ای از زایمان زودرس باشد. به علاوه با خوابیدن به پهلوی چپ می‌توانید فشار روی رگ‌های خونی منتهی به رحم را کاهش دهید و به وضعیت راحت‌تری دست پیدا کنید. با این حال ما در این مقاله از سیناکر قصد داریم تا وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری را بررسی کنیم و به همه چیز درباره این هفته از بارداری بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

مادر در هفته بیست و ششم بارداری چه تغییراتی را تجربه می‌کند؟

با نزدیک شدن به پایان سه ماه دوم بارداری، مادر باردار تغییرات را در خود بهتر احساس می‌کند. اما با این حال به‌طور قطع مادرانی که در آستانه ورود به هفته بیست و ششم بارداری قرار دارند، این سوال را خواهند داشت که چه تغییراتی قرار است اتفاق می‌افتد؟ در پاسخ می‌توان به موارد متعددی اشاره کرد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • در هفته بیست و ششم بارداری، افزایش وزن مادر باردار همچنان ادامه دارد. این روند تا زمان تولد ادامه خواهد داشت. به موازات افزایش وزن، ممکن است درد کمر و درد پای مادر باردار را افزایش دهد.
  • مادر در هفته بیست و ششم بارداری ممکن است دچار تغییرات روانی شود. به دلیل اثراتی مانند هیجان روز تولد نوزاد و تغییرات هورمونی. اثرات روانی بخصوص در مادرانی که بارداری اول آن‌ها است، بیشتر احساس می‌شود.
  • رحم مادر در هفته بیست و ششم بارداری به رشد خود ادامه می‌دهد. این رشد به گونه‌ای است که رحم به حرکت خود به سمت بالا ادامه می دهد.
  • مادر باردار ممکن است به دلیل رشد و خشکی ناحیه شکم، احساس خارش کند.
  • ممکن است تغییراتی در سیستم گوارش به دلیل رشد رحم و تاثیر تغییرات هورمونی ایجاد شود.
  • یبوست و هموروئید ممکن است در وضعیت مادر هفته بیست و ششم بارداری رخ دهد.
  • ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاهای خود داشته باشید. برخی از مادران باردار ممکن است سندرم تونل کارپال را تجربه کنند.
  • رشد رحم و تغییرات هورمونی می‌تواند باعث درد لگن شود. برخی از مادران باردار ممکن است مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه کنند.
  • همچنین برخی از مادران باردار ممکن است ترشح مایعی شبیه شیر از سینه داشته باشند.

معاینات و آزمایشات در هفته بیست و ششم بارداری

معاینات روتین برای سلامت نوزاد و مادر در دوران بارداری بسیار مهم است. اما اگر می‌خواهید بدانید که مادر در هفته 26ام بارداری چه معاینات و آزمایشاتی را باید انجام دهد در ادامه همراه ما باشید.

  • معاینات روتین باید بدون وقفه در فواصل زمانی تجویز شده توسط پزشک ناظر بر بارداری ادامه یابد. در این دوره می‌توان نوزاد و مایع آمنیوتیک آن را تحت هدایت سونوگرافی بررسی کرد.
  • آزمایش داپلر ممکن است بسته به رشد کودک توصیه شود.
  • دیابت بارداری در برخی از مادران باردار دیده می‌شود. این ممکن است به دلیل ناتوانی بدن در استفاده موثر از گلوکز باشد. برای تعیین وجود دیابت بارداری، بسته به توصیه پزشک، بین هفته های 15 تا 18 می توان آزمایش بارگیری قند را انجام داد. دیابت بارداری معمولا بعد از بارداری از بین می‌رود.
  • در هفته 26 بارداری، رشد جنین و اندازه گیری سر و ساق پا نیز کنترل می‌شود.
  • خطر پره اکلامپسی که به عنوان مسمومیت بارداری نیز شناخته می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  • در صورت وجود ناسازگاری خونی بین مادر و پدر، برای انجام آزمایش IDC (تست کومبس غیرمستقیم) باید تا هفته بیست و هشتم بارداری صبر کرد.

بارداری در هفته 26 ام در چندمین ماه است؟

برخی از زنانی که دوست دارند رشد کودک خود را به صورت ماهانه دنبال کنند. از این رو اگر بخواهیم هفته بیست و ششم بارداری را به صورت ماه عنوان کنیم، معادل ۶ ماه و دو روز بارداری خواهد بود.

وزن مادر در هفته بیست و ششم بارداری چقدر باید باشد؟

هر مادری ممکن است در دوران بارداری، اضافه وزن متفاوتی داشته باشد. زیرا عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی مادر باردار و وزن قبلی او می‌تواند بر وزن تاثیر بگذارد. با این حال از مادر در هفته بیست و ششم بارداری، انتظار می‌رود که بین ۸ تا ۱۰ کیلو وزن اضافه کند. مقداری از وزنی که مادر باردار به دست می‌آورد، برای رشد کودک و مقداری برای پاسخگویی به شرایط در حال تغییر فیزیکی وی استفاده می‌شود.

آیا زایمان در هفته بیست و ششم بارداری اتفاق می‌‌افتد؟ علائم آن چیست؟

در واقع بارداری طبیعی 40 هفته در نظر گرفته می‌شود. با این حال تولد می‌تواند بین هفته ۳۸ تا ۴۲ رخ دهد. اگر نوزاد بین 24 تا 37 هفتگی به دنیا بیاید، زایمان زودرس نامیده می‌شود. برای رشد کودک مهم است که تا زمان طبیعی تولد در رحم باقی بماند، اما تولد می‌تواند در هفته 26‌ام نیز بارداری اتفاق بیفتد. در هفته 26‌ام بارداری، سیستم ریه و نخاع کودک رشد کرده است، اما این روند به‌طور کامل تکمیل نشده است. به همین دلیل است که نوزادانی که در هفته 26 بارداری متولد می‌شوند برای زنده ماندن نیاز به کمک پزشکی دارند. در عین حال علائم زایمان زودرس در وضعیت مادر هفته بیست و ششم بارداری را می‌توان به‌طور کلی به شرح زیر فهرست کرد:

  • انقباضات و دردهای منظم و مکرر و شدید ممکن است از علائم زایمان زودرس باشد. با این حال، مادران باردار ممکن است چنین انقباضات و دردهایی را بخصوص در اواخر بارداری تجربه کنند. انقباضات بریکستون هیکس یا انقباضات کاذب را می‌توان با درد زایمان اشتباه گرفت. در حالی که انقباضات واقعی در فواصل منظم رخ می‌دهد، انقباضات کاذب به طور نامنظم رخ می‌دهد.
  • احساس فشار در ناحیه لگن و کشاله ران
  • داشتن اسهال و حالت تهوع
  • ترشحات مخاطی خونی از واژن
  • درد شدید در پایین شکم که مشابه درد قاعدگی است، ممکن است نشانه زایمان زودرس مادر در هفته بیست و ششم بارداری باشد.

آیا بی‌حسی دست‌ها در هفته 26‌ام بارداری خطرناک است؟

حقیقت این است که علاوه بر تغییرات هورمونی در دوران بارداری، افزایش وزن و چربی بدن می‌توان باعث سندرم تونل کارپال شود. این سندرم به عنوان فشرده‌سازی عصب شناخته می‌شود. همچنین به‌طور کلی مادر در هفته بیست و ششم بارداری ممکن است با علائمی نظیر گزگز و بی‌حسی در دست‌ها و پاها مواجه شود. اما اگر در انگشت شست یا اشاره و انگشت میانی به دلیل ادم، بی‌حسی وجود داشت، می‌توان به سندرم تونل کارپال مشکوک شد.

آیا کاهش اشتها در هفته ۲۶ام بارداری طبیعی است؟

این موضوع یعنی کاهش اشتها ممکن است در هر مرحله از دوران بارداری اتفاق بیافتد. اما به‌طور کلی بی‌اشتهایی از جمله‌ شکایات شایع در سه ماه اول بارداری است. اما اشتهای مادران باردار بعد از سه ماه اول به حالت قبل باز می‌گردد. با این حال از دست دادن اشتها ممکن است به دلیل یبوست یا فشاری که کودک به دستگاه گوارش وارد می‌کند رخ دهد.

تمرینات ورزشی در هفته بیست و ششم بارداری

مادران باردار همواره باید این موضوع را در نظر داشته باشند که اصولا ورزش در دوران بارداری هم برای کنترل وزن و هم برای بارداری راحت مهم است. پیاده‌روی و شنا به عنوان ورزش‌های مناسب در هفته بیست و ششم و بارداری توصیه می‌شوند. به علاوه یوگای بارداری، مدیتیشن و تمرینات تنفسی نیز از جمله‌ ورزش‌هایی هستند که برای مادر در هفته بیست و ششم بارداری قابل انجام هستند.

آیا درد شکم در هفته ۲۶ام بارداری وجود دارد؟

امکان درد شکم در هفته بیست و ششم بارداری برای مادر وجود دارد. اما در صورتی که حاد نباشد، درد شکم در دوران بارداری طبیعی تلقی می‌شود. دلایلی مثل رشد نوزاد در رحم، مشکلات سیستم گوارشی، کشیدگی رحم در حین رشد رحم و نوزاد، ممکن است باعث شود مادران باردار دچار درد شکم شوند. اما در صورت وجود شکایاتی مانند خونریزی واژینال، سرگیجه مداوم، حالت تهوع و لرزش همراه با درد شکم، باید با پزشک تحت نظر بارداری مشورت کرد.

پیشنهاد مطالعه: وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری

رژیم غذایی هفته بیست و ششم بارداری

نوزاد تمام مواد مغذی لازم برای رشد خود را از مادرش دریافت می‌کند. بنابراین، رژیم غذایی متعادل و سالم مادر باردار برای رشد کودک بسیار مهم است. به همین ترتیب با توجه به تغییراتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، تغذیه مناسب فرآیندی است که باید برای سلامت خود مادر باردار مورد توجه قرار بگیرد. اما به‌طور کلی تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری باید به شرح زیر باشد:

  • در دوران بارداری، تولید کلسترول مادر باردار برای رشد سیستم عصبی و اندام‌های کودک افزایش می‌یابد. لذا برای مادر باردار مهم است که در دوران بارداری از غذاهای حاوی کلسترول از نظر تامین سلامت قلب و عروق دوری کند.
  • در هفته بیست و ششم بارداری مانند هفته‌های دیگر، رژیم غذایی غنی از پروتئین و مصرف کم کربوهیدرات مورد نیاز است.
  • مادر در هفته بیست و ششم بارداری در شرایطی است که نیاز به آهن ممکن است افزایش یابد. افزودن مواد غذایی مانند گوشت قرمز، حبوبات خشک، میوه‌های خشک به رژیم غذایی می‌تواند نیاز به آهن را برطرف کند. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C باعث افزایش جذب آهن می‌شود.
  • ویتامین D و اسید فولیک برای رشد سیستم عصبی کودک بسیار مهم هستند. با این حال، هر دو باید به اندازه توصیه پزشک مصرف شوند.
  • مصرف ماهی فصلی دو بار در هفته برای رفع نیازهای امگا 3 توصیه می‌شود.
  • مادر در هفته بیست و ششم بارداری، ممکن است مشکلات یبوست را تجربه کند. لذا افزودن غذاهای فیبری، سبزیجات و میوه‌ها به رژیم غذایی برای مشکلات یبوست که ممکن است رخ دهد مفید خواهد بود.
  • ویتامین B-12 برای رشد سالم سیستم عصبی کودک مورد نیاز است. مادر باردار می‌تواند نیاز خود به ویتامین B-12 را با غذاهایی مانند گوشت، ماهی، پنیر، تخم مرغ و شیر تامین کند.

کلام پایانی

به عنوان کلام پایانی باید گفت که شما نیمی از انتظار هیجان‌انگیز خود برای تولد نوزادتان را پشت سر گذاشته‌اید. اکنون در هفته بیست و ششم بارداری قرار دارید. شاید با یک‌سری تغییرات و علائم، نظیر انقباضات شدید و ناگهانی رحم موسوم به بریکستون هیکس، بی‌اختیاری ادراری، احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا و غیره مواجه شوید. سعی کردیم که در این مقاله به همه این موارد اشاره کنیم. همینطور کوشیدیم تا به نکات و موارد مهم در این دوره از بارداری بپردازیم. لذا با عمل به توصیه‌ها و نکات مهم یا آگاهی‌های لازمی که در این مقاله ارائه شد، می‌توانید یک بارداری سالم را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری مطالعه نمایید.