بینایی سنجی (اپتومتری) در معاینات طب کار

بینایی سنجی (اپتومتری) در معاینات طب کار

بینایی سنجی یکی از معاینات لازم در حوزه طب کار است. به طور معمول این تست در معاینات ابتدایی استخدام و معاینات دوره‌ای انجام می‌گیرد. این آزمون مربوط به معاینات چشمی و ساختارهای مرتبط به آن است. در نظر داشته باشید که باید برای کشف کردن اختلالات بینایی و تجویز کردن عینک مناسب با عدسی درست این تست را انجام داد. همچنین برای جبران کردن برخی از مشکلات چشمی ممکن است بعضی از تمارین لازم باشد. همان‌طور که می‌دانید چشم از اصلی‌ترین ابزارها برای ارتباط افراد با محیط اطراف است. 

این عضو مهم از بدن نقش بسیار مهمی را در کارایی و ادراک و حفظ امنیت افراد در محیط‌های کاری ایفا می‌کند. به همین علت است که لازم است افراد حتما معاینات مربوط به چشم را در طب کار انجام دهند. به معاینات بینایی سنجی معاینات اپتومتری نیز گفته می‌شود. از راه معاینه کردن چشم‌ها می‌توان از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌های چشمی و بروز بسیاری از اتفاقات مربوط به آن جلوگیری کرد. در این مقاله از سیناکر با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد بینایی سنجی در معاینات طب کار با شما صحبت کنیم.

اپتومتری معاینات طب کار 

کارکرد بینایی برای انجام انواع کارها و امورات لازم است. درجه‌های گوناگونی از اختلالات بینایی وجود دارد. برخی از کسب و کارها می‌توانند با درصد کمی از بینایی و یا حتی کوری کامل انجام گیرند. برای مثال شغل‌هایی مثل جواب دادن به تلفن و یا کار کردن با صفحه کلیدهای مخصوص نیازی به بینایی کامل ندارند. این در حالی است که برخی دیگر از مشاغل هستند که نیاز به کارکرد بینایی به صورت کامل دارند.

اگر فردی دارای تیزبینی بالایی باشد احتمال این که در کاری استخدام شود به مراتب بیشتر است. ولی گستره میدان‌های دید، دید رنگ و دید دو چشمی می‌توانند بر تصمیم نهایی اثر بگذارند. بسیاری از شغل‌ها هستند که دارای استانداردهای معینی به لحاظ بینایی سنجی هستند.

اهمیت بینایی سنجی برای کارگر و کارفرما در معاینات طب کار

 در زیر به اهمیت بینایی سنجی یا همان اپتومتری در طب کار برای کارفرما و کارگر اشاره می‌کنیم:

  1. معاینات ابتدای استخدام به افراد کمک می‌کند تا در صورت داشتن اختلالات بینایی در شغلی قرار بگیرند که مناسب آن‌ها باشد.
  2.  اگر وضعیت بینایی در افراد بهبود پیدا کند سبب می‌شود تا تولید و کارایی بالاتر رود. همچنین حوادث کمتر می‌شود و غیبت و هزینه‌های درمان به تبع آن رو به کاهش می‌گذارد. 
  3. جزییات بینایی کارگر در معاینات ابتدای استخدام ثبت می‌شود. این امر می‌تواند پایه‌ای برای بررسی مشکلاتی باشد که بعد از حوادث و یا بیماری‌های مرتبط با شغل پیش بیاید. این موضوع می‌تواند در مباحث مربوط به غرامت و پرداخت دیه بسیار کاربرد داشته باشد.
  4. نقص‌های مرتبط با بینایی با گذشت زمان به طور معمول به سوی بدتر شدن می‌روند. بنابراین معاینات دوره‌ای افراد سبب می‌شود تا این نقایص کشف شوند. بنابراین همواره تناسب فرد شاغل با کاری که انجام می‌دهد در نظر گرفته می‌شود و این امر سبب می‌شود تا بازدهی فرد و سیستم کاری بیشتر شود.
    موارد بالا اهمیت بینایی سنجی را در معاینات طب کار چه در بدو استخدام و چه در معاینات ادواری نشان می‌دهد.

انواع تست‌های بینایی سنجی یا اپتومتری در معاینات طب کار

 تست‌های بینایی سنجی که به طور معمول در معاینات طب کار کاربری دارند متنوع هستند. این تست‌ها شامل ارزیابی حدت بینایی یا تیزبینی، میدان بینایی، دید رنگ و دید عمق هستند. در زیر به شرح این موارد می‌پردازیم:

  • تیزبینی یا حدت بینایی 

حدت بینایی به وسیله چارت‌های اسنلن سنجیده می‌شود. این چارت برای ارزیابی بینایی نزدیک و دور طراحی شده است. نتیجه این تست به صورت یک کسر بیان می‌شود. حدت بینایی یا تیزبینی در واقع اولین شاخص برای بررسی سالم بودن بینایی در افراد است. ولی باید بدانید که حدت بینایی فقط دید مرکزی را بررسی می‌کند. اما دیگر شرایطی که بخش‌های محیطی شبکیه را در بر بگیرد را نشان نمی‌دهد. به همین دلیل حدت بینایی را نمی‌توان تنها شاخص سلامت کلی برای چشم‌ها دانست.

  • دید عمق

سیستم بینایی در افراد می‌تواند با بهره‌گیری از نشانه‌های دو چشمی و تک چشمی فاصله میان اجسام را دریافت کند. فهمیدن ابعاد یک شیء در دید دو چشمی در قیاس با دید تک چشمی بیشتر است. مکان قرار گرفتن هر چشم در بخش جمجمه در مقایسه با چشم دیگر فرق دارد. در نتیجه شبکیه قادر است در هر چشم تصاویر متفاوت هر چند کم نسبت به چشم دیگر را دریافت دارد. در نهایت زمانی که دو تصویر با یکدیگر در مغز تکمیل می‌شوند درک انسان از ابعاد و عمق آن شیء بالاتر می‌رود. درک عمق در شغل‌هایی مانند کارکنان بازرسی، اپراتور تجهیزات و ماشین ها بسیار اهمیت دارد. برای آزمایش دید عمق باید از ابزارهای گوناگون بهره برد. مبنای کار همه تست‌های دید عمق تشخیص دادن یک شکل به صورت برجسته در بین دیگر شکل‌ها است که با بهره‌گیری از عینک خاصی انجام می‌شود.

  • دید رنگ

هر انسان می‌تواند با دید رنگ نرمال میلیون‌ها رنگ گوناگون را به درستی تشخیص دهد. ولی برای این که بتواند به درستی و مطلق قضاوت کند فقط حدود سی رنگ را می‌تواند با اطمینان تعیین کند. کوررنگی یا همان اختلالات در افتراق رنگ‌ها به دو صورت اکتسابی و ارثی در افراد ممکن است وجود داشته باشد. اگر این مشکل ارثی باشد اغلب به صورت اختلال در تشخیص رنگ‌های قرمز و سبز است. این در حالی است که اگر این بیماری در فرد به صورت اکتسابی باشد اغلب طیف رنگی آبی و زرد را در بر می‌گیرد. در این بین افرادی که کوررنگی مادرزادی دارند بیشتر هستند. 

پیشنهاد مطالعه: لیست آزمایشات طب کار

مراحل معاینه اپتومتری چشم در طب کار

مراحل بینایی سنجی حاوی ده مرحله مهم است که بایستی برای ارزیابی سالم بودن چشم‌ها در افراد انجام شوند.

  • ارزیابی حرکت ماهیچه چشم

مهم‌ترین و اولین مرحله در معاینات چشمی آزمایش حرکت ماهیچه‌های چشم‌ها است. در این مرحله پزشک سعی می‌کند تا هم ترازی بین دو چشم را بسنجد.

  • ارزیابی کاور یا پوشش

در این مرحله لازم است که هماهنگی چشم‌ها برای یک منظور و هدف بررسی شود. در حقیقت تست کاور می تواند استرابیسم و یا انحرافات چشمی را مورد ارزیابی قرار بدهد.

  • ارزیابی واکنش مردمک چشم

مرحله سوم یکی از اصلی‌ترین مراحل در بینایی سنجی است. این مرحله حاوی معاینه کردن مردمک‌ها است. در نظر داشته باشید که در این جا به واکنش مردمک‌های چشمی پرداخته می‌شود. در حقیقت واکنش مردمک به نور و یا اجسام نزدیک به فرد دارای اهمیت زیادی است.

  • ارزیابی حدت بینایی

در مرحله بعدی آزمایش حدت بینایی بایستی فرد یک نمودار چشمی را بخواند. در این جا مرتبا حروف را کوچک و بزرگ می‌کنند تا تست سنجش بینایی از این روش نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

  • بررسی نمره چشم

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل برای معاینه اپتومتری تعیین نمره چشم‌ها است. برای این که در صورت نیاز لنز یا عینک مناسبی برای فرد تجویز شود این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • اسلیت لمپ

در مرحله‌های مختلفی که بینایی افراد سنجیده می‌شود از تجهیزات و دستگاه‌های گوناگون استفاده می‌شود. یکی از این دستگاه‌ها بیومیکروسکوپ است. به وسیله این دستگاه می‌توان جلوی دید فرد را روشن و بزرگ کرد. همچنین توسط همین دستگاه می‌توان عنبیه، قرنیه، عدسی و پشت چشم‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. منظور پزشک از معاینه ارزیابی بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با چشم‌ها است.

  • بررسی شبکیه

یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای معاینه چشم‌ها دستگاه آفتالموسکوپ است. برای این کار ممکن است لازم باشد که پزشک مردمک چشم را گشاد نماید. از این دستگاه برای ارزیابی شبکیه، پشت چشم، رگ‌های خونی، زجاجیه و سر عصب بینایی بهره می‌گیرند.

  • گلوکوم

آزمایش گلوکوم یکی دیگر از مراحلی است که برای سنجیدن بینایی از آن استفاده می‌شود. بر مبنای این آزمایش مشخص می‌شود که فشار مایع درون چشم‌ها در چه حد و حدودی است. این تست را می‌توان با چند طریق گوناگون انجام داد. یکی از بی‌دردسرترین و بهترین راه‌ها بهره‌گیری از دستگاه تونومتر است. این ابزار برای سنجیدن فشار چشم بهره می‌گیرند.

  • ارزیابی ضخامت قرنیه

در این مرحله ضخامت قرنیه را مورد بررسی قرار می‌دهند. برای اندازه‌گیری ضخامت این بخش از چشم لازم است که از اولتراسوند استفاده شود. در حقیقت در طی این مرحله بایستی درصد نازک بودن و یا ضخامت قرنیه را سنجید. زیرا این مرحله برای لیزیک کردن چشم‌ها بسیار اهمیت دارد.

  • بررسی میدان بینایی

در آزمایش میدان بینایی پزشک قادر است تا لبه‌های میدان بینایی را به سادگی بسنجد. در نظر داشته باشید که برای تشخیص بعضی از بیماری‌ها و مشکلات چشمی از این روش بهره می‌گیرند. این میدان بینایی بخشی است که بدون این که چشم‌ها حرکت کنند فرد می‌تواند مقابل خود را به سادگی ببیند.

سخن آخر 

در این مقاله در مورد اپتومتری در معاینات طب کار با شما صحبت کردیم. باید بدانید که بیماری‌های چشمی بسیار زیاد هستند و هر فرد لازم است که حداقل به صورت سالیانه انواع تست‌های مربوط به چشم‌ها را انجام دهد. افراد شاغل که در معرض بسیاری از بیماری‌های چشمی هستند باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند و معاینه چشم‌ها را در دستور کار خود قرار دهند. درصورتی که هر بیماری چشمی در ابتدا درمان شود می‌تواند نتایج بسیار بهتری برای فرد به ارمغان بیاورد.

ارسال سریع و مطمئن

تحویل فوری در شهر تهران

پشتیبانی مداوم

پاسخگویی پزشکان در اپلیکیشن سیناکر

خدمات پس از فروش

۷ روز ضمانت بازگشت کالا

در صورت خرید از فروشگاه آنلاین سیناکر