رشد، تغییرات، اندازه و وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری | وضعیت جنین

در مقاله قبلی به طور کامل و دقیق با وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری آشنا شدیم. حال بسیاری از مادران باردار تمایل دارند از وضعیت جنین خود در هفته سی و دوم اطلاع پیدا کنند، جالب است بدانید در این زمان جنین شما نزدیک به ۱۷۰۰ گرم وزن داشته و شباهت زیادی به نوزاد کامل دارد. به طور تقریبی هفته سی و دوم بارداری معادل ماه هفتم است. نیاز است تا شما با وضعیت کلی جنین خود آگاه شوید تا بتوانید بهترین اقدامات را برای حفظ سلامت او و پیشگیری از ایجاد مشکلات جسمی یا روحی انجام دهید.

در نظر داشته باشید در این زمان نوزاد شما قادر است تمامی احساسات مادر را درک کرده و به همین دلیل اضطراب، ناراحتی، غصه و مشکلاتی مانند بی‌خوابی و نگرانی بیشترین تاثیر را روی او می‌گذارد. در ادامه، توضیحات بیشتری در مورد وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

وضعیت کلی جنین در هفته سی و دوم

جنین انسان در هفته سی و دوم بارداری دارای قدی نزدیک به ۴۱ سانتی متر است، البته قد جنین در این شرایط بسته به جنسیت و ژن می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. به طور تقریبی وضعیت جنین در هفته سی و دوم رو به پایین، یعنی رو به دهانه رحم قرار گرفته و تا نزدیک به زایمان نیز در همین شرایط می‌ماند. در صورتی که پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدید جنین شما به سمت بالا است و هنوز به سمت پایین یا لگن قرار نگرفته است، اصلاً جای نگرانی نیست.

در این زمان بیشتر سلول‌های عصبی، مغزی و محیطی جنین رشد کرده‌اند و جنین دچار رفلکس مورو می‌شود. یعنی به حرکات ناگهانی مادر و صداهای بلند واکنش نشان داده و در این مواقع اقدام به حرکت دادن دست و پای خود یا دور کردن آن‌ها از یکدیگر می‌کند؛ البته رفلکس مورو پس از چند ماه از به دنیا آمدن جنین ناپدید می‌شود.

از هفته سی و دوم به بعد بیشتر وضعیت جنین در خواب و بیداری سپری شده و گردش و تکان خوردن او در رحم مادر کمتر می‌شود؛ علاوه بر این، وضعیت جنین در هفته سی و دوم به گونه‌ای است که فعالیت مغزی او شروع شده و بیشتر اتفاقات اطراف خود را احساس می‌کند.

در هفته سی و دوم جنین از نظر ظاهری چگونه است؟

بسیاری از والدین تمایل دارند از ظاهر و رشد جنین در هفته سی و دوم آگاه شوند. در این هفته جنین تقریباً دو برابر نسبت به ماه ششم یا ۴ هفته گذشته رشد داشته است. به طور کلی در هفته سی و دوم، رشد جنین بسیار زیاد است.

در این زمان پوست شروع به صاف شدن کرده و اندام‌های داخلی تکامل پیدا می‌کنند؛ در این هنگام رنگ چشم‌های جنین مشخص می‌شود که در اکثر مواقع آبی تیره یا خاکستری است و تا چند ماه پس از تولد نیز رنگ اصلی چشم‌ها به همین صورت باقی می‌ماند.

تغییرات حرکتی جنین در هفته سی و دوم

قبل از هفته سی و دوم و در ماه‌های قبل‌تر، جنین به دلیل داشتن اندازه کوچک‌تر به راحتی می‌توانست در داخل رحم حرکت کند و لگد بزند. اما در هفته‌ 32ام این حرکت‌ها زیاد نیست و در این زمان جنین قادر است کمی تکان خورده یا تاب بخورد.

بسیاری از مادران عنوان کرده‌اند که تا هفته‌های قبل شاهد لگدهای شدید جنین خود بودند ولی پس از این‌که وارد هفته سی و دوم بارداری شدند، حرکت جنین را زیاد احساس نمی‌کنند. این موضوع به دلیل رشد کردن زیاد و بزرگ‌تر شدن قد و ابعاد جنین است. پس در مورد وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری از نظر حرکتی، باید بگوییم که دیگر جنین نمی‌تواند به خوبی و آزادانه حرکت کرده و در این زمان جای او نسبت به قبل تنگ‌تر می‌شود.

آیا امکان اختلالات حرکتی یا مغزی برای جنین در هفته 32ام وجود دارد؟

بله؛ عدم اهمیت به مواردی مانند افزایش فشار خون، عدم مصرف مواد خوراکی سالم و قرار گرفتن در محیط‌های آلوده یا خطرناک حتی در ماه‌های آخر بارداری می‌تواند سبب ایجاد اختلالات مغزی برای نوزاد شود. علاوه بر این، در صورتی که در معرض اشعه ایکس و پرتوهای مضر قرار بگیرید، این موضوع سبب ایجاد اختلالات حرکتی برای نوزاد و کودک شما می‌شود.

پس مادران باردار همواره موظف هستند نکات ایمنی و سلامتی را در نظر بگیرند تا مشکلی برای جنین آن‌ها ایجاد نشود. وضعیت جنین در هفته سی و دوم همانند جنین در ماه‌های اول بسیار حساس و بحرانی بوده و نیاز است تا مادر به خوبی از جنین خود در برابر آسیب‌های خارجی محافظت کند.

این نکته به این دلیل اهمیت دارد که بسیاری از مادران باردار تصور می‌کنند در ماه‌های آخر بارداری و نزدیک به زایمان به دلیل این‌که جنین آن‌ها به طور کامل رشد کرده است دیگر نیازی به حساسیت و مراقبت‌های محتاطانه نیست.

وضعیت اندام‌های داخلی جنین در هفته سی و دوم بارداری

موضوع مهمی که در مورد وضعیت جنین در هفته سی و دوم باید به طور مرتب بررسی شود، وضعیت اندام‌های داخلی او است. به طور کلی در هفته 32ام اکثر اندام‌های داخلی کامل شده‌اند به همین دلیل بسیاری از نوزادانی که در این ماه به دنیا می‌آیند با مشکلات قلبی روبرو نمی‌شوند، ولی ممکن است به دلیل برخی مشکلات تنفسی و ریوی، مدتی در دستگاه قرار بگیرند.

در هفته سی و دوم، پوست جنین مانند پوست یک نوزاد عادی کاملاً نرم و صاف شده و به بلوغ رسیده است. در این زمان بیضه‌های نوزاد پسر کامل شده و کیسه‌های بیضه به طور کامل از شکم او خارج می‌شوند. در این مواقع تمامی ناخن‌های دست و پا رشد کرده و اسکلت بدن نیز به طور کامل سخت شده است. طی هفته سی و دوم حاملگی توانایی بویایی جنین افزایش پیدا می‌کند ولی به دلیل زندگی در محیط بدون هوا، امکان تنفس وجود ندارد.

جنین به چه مواد غذایی احتیاج دارد؟

طی سه ماهه آخر بارداری، جنین بیشترین رشد جسمی، عصبی و مغزی خود را دارد. به همین دلیل مادران باردار موظف به مصرف مواد غذایی و خوراکی سالم و مغذی هستند. در این زمان بهتر است از مصرف غذاهای سرخ کرده، تند، حساسیت‌زا و کنسرو شده خودداری کرده و به جای آن از انواع غذاهای سالم مانند میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، لبنیات، تخم مرغ، گوشت قرمز و غلات استفاده کنید.

همچنین بهتر است مادران باردار مصرف انواع مواد غذایی حاوی آهن را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهند تا جنین پس از به دنیا آمدن با مشکلاتی مانند کم خونی روبرو نشود. همچنین در این زمان جنین به مقدار زیادی آمینو اسید و پروتئین احتیاج دارد.

برای این‌که جنین پس از متولد شدن با مشکلاتی مانند زردی مواجه نشود بهتر است مصرف ویتامین C و مواد غذایی خنک را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید. جنین در هفته سی و دوم مانند یک نوزاد کامل است و مادر باید برای پیشگیری از مشکلات احتمالی از مصرف کلسیم و آهن غافل نشود.

وضعیت عضلات و چربی بدن جنین

مبحث دیگری که در مورد هفته سی و دوم باید در نظر گرفت، حجم عضلات و چربی‌های بدن جنین است. در این زمان بدن جنین شروع به افزایش حجم از طریق عضلات و چربی کرده و پوست بدن نیز ضخیم‌تر می‌شود و شفافیت خود را از دست می‌دهد.

در این زمان می‌توان به راحتی وضعیت عضلانی جنین را به وسیله سونوگرافی تشخیص داد. بر خلاف ماه‌های قبل که بیشتر حالت بدن جنین به صورت اسکلتی و استخوانی است، در طی سه ماه آخر مخصوصاً هفته‌های سی و دوم. بدن او با حجم زیادی از عضلات پوشیده شده و عضلات و چربی‌های قهوه‌ای شروع به حفاظت از سیستم اسکلتی بدن می‌کنند.

علاوه بر این، عضلات و چربی سبب محافظت از قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. برای مثال قلب، کلیه و ریه‌ها هنگام به دنیا آمدن نوزاد محافظت می‌شوند. همچنین اندام‌های داخلی در برابر سرما یا وارد شدن هرگونه ضربه محافظت می‌شوند.

میزان هوشیاری جنین در هفته سی و دوم

از جمله موارد مهم در مورد جنین در هفته سی و دوم، میزان هوشیاری او است. بهتر است بدانید جنین در این هفته از هوشیاری نسبتاً بالای برخوردار بوده و به خوبی اتفاقات اطراف خود را درک می‌کند. سر و صداهای بلند یا فریاد ممکن است سبب وحشت او شده و در طولانی مدت تاثیرات منفی روی سیستم عصبی و مغز او داشته باشد.

علاوه بر این، فعالیت‌های شدید و آزاردهنده مادر نیز می‌تواند سبب ایجاد مشکلات مختلف برای جنین شود. در این موارد جنین صداها را به خوبی درک کرده و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

طبق بررسی‌های انجام شده و نظر بسیاری از پزشکان، بهتر است مادر طی سه ماه آخر بارداری با نوزاد خود صحبت کرده و مراقب سلامت روحی و جسمی خود باشد. زیرا به دلیل سطح هوشیاری نوزاد ممکن است اتفاقات ناخوشایند تاثیرات مطلوبی روی مغز جنین بگذارد. پس در نظر داشته باشید وضعیت جنین در هفته سی و دوم از نظر هوشیاری قابل اثبات است و تمامی اعمال و رفتارهای مادر می‌تواند بیشترین تاثیر را روی جنین بگذارد.

وضعیت سیستم عصبی مرکزی و محیطی جنین

در هفته سی و دوم بارداری تمامی مغز جنین از جمله مغز قدامی و مغز میانی تکامل بالایی یافته است و اطلاعات شنیداری و دیداری کامل شده است، در این مرحله مغز و نخاع به طور کامل رشد کرده‌اند و جنین می‌تواند بدون مشکل بیرون از بدن مادر زندگی کند.

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که روند تکامل سیستم عصبی و نخاع تا چندین سال پس از به دنیا آمدن رو به رشد هستند. هنگامی که جنین وارد هفته سی و دوم می‌شود بیشترین سلول‌های عصبی مغز و نخاع او رشد کرده‌اند و به همین دلیل می‌تواند حداقل درکی از وضعیت شرایط در شکم مادر داشته باشد.

سیستم عصبی و سلول‌های عصبی جنین در ماه‌های هفتم و هشتم بارداری به خوبی رشد کرده به همین دلیل در شرایط اضطراری، پزشک به مادر اجازه زایمان می‌دهد زیرا جنین می‌تواند در این شرایط به خوبی بیرون از بدن مادر زنده بماند.

پیشنهاد مطالعه: تغذیه،علائم زایمان و وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری

عوامل آسیب‌زا برای جنین در هفته سی و دوم بارداری

هنگامی که صحبت از وضعیت جنین در هفته سی و دوم می‌شود، بسیاری از پزشکان تصمیم می‌گیرند به مادران باردار آموزش دهند تا از عوامل آسیب‌زا به جنین دوری کنند. این عوامل می‌تواند موارد فیزیکی مانند اشعه ایکس و پرتوهای مضر رادیوگرافی باشد.

علاوه بر این، عوامل شیمیایی مانند برخی داروها یا مواد شوینده و کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین  D و اسید فولیک نیز می‌تواند روی سیستم عصبی جنین تاثیرات منفی گذاشته و مشکلات مختلفی برای او ایجاد کند.

گاهی مواقع برخی از مواد شیمیایی بیشترین تاثیر را روی جنین در هفته سی و دوم می‌گذارند. در نتیجه پزشک مجبور به صدور مجوز جهت زایمان مادر و پیشگیری از ایجاد مشکلات خطرناک برای جنین می‌شود. پس در صورتی که تمایل به حفظ سلامت جنین خود و پیشگیری از ایجاد مشکلات مغزی و عصبی برای او دارید، بهتر است از قرار گرفتن در معرض اشعه گاما، اشعه ایکس، پرتوهای مضر و انواع مواد شیمیایی خطرناک اجتناب کنید.

علاوه بر این، مشکلات عصبی و داد و فریاد کردن نیز ممکن است تاثیرات مخرب زیادی روی مغز جنین شما داشته باشد، پس تمامی این موارد را به طور کامل یاد گرفته و در همه شرایط آن‌ها را در نظر داشته باشید.

کلام پایانی

بررسی وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای مشخص کردن شرایط کلی او انجام داد. برخی از مواقع پزشکان به دلیل شرایط نامساعد مادر یا چند قلو بودن، مجبور به دنیا آوردن نوزاد در هفته سی و دوم هستند. به همین دلیل نیاز است تا در ابتدا وضعیت کلی جسمی و روحی جنین در این هفته بررسی شود تا پزشک مطمئن شود خطری نوزاد را تهدید نمی‌کند.

در این شرایط نیاز است تا مادران مراقب سلامت و برنامه غذایی خود باشند تا نوزاد آن‌ها پس از به دنیا آمدن با مشکلات جسمی مانند کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی یا مشکلات عصبی و روحی روبرو نشود؛ پس در صورتی که در هفته سی و دوم بارداری هستید بهتر است حساسیت‌های این دوره را در نظر گرفته و به طور کامل مراقب سلامتی خود باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به تغییرات، رشد، حرکات و وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری را مطالعه نمایید.