بایدها و نبایدها و وضعیت مادر در هفته سی و هفتم بارداری

هفته سی و هفتم بارداری و وضعیت مادر

هفته سی و هفتم بارداری که در اصل همان ماه نهم بارداری به حساب می‌آید یکی از مهم‌ترین هفته‌های بارداری به حساب می‌آید که ممکن است شما در این هفته زایمان کنید. در نظر گرفتن وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا رابطه مستقیمی با سلامت او و جنین داشته و از ایجاد مشکلات خطرناک هنگام زایمان جلوگیری می‌کند. در نظر داشته باشید در این زمان رحم شما حدود ۱۷ سانتی‌متر از ناف بالاتر است و حرکات جنین نیز کندتر شده است.

در این هفته شما باید به طور کامل مراقب دردها و وضعیت خود باشید زیرا ممکن است نشان از به دنیا آمدن فرزندتان باشد. در ادامه این قسمت توضیحات بیشتری در مورد وضعیت مادر در هفته ۳۷ بارداری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

آزمایشات مهم برای بررسی وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری

از جمله موضوعات مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که پزشک در این هفته برای شما سه آزمایش اصلی می‌نویسد که باید برای سلامت خود آن‌ها را انجام دهید. این آزمایشات عبارت است از:

1.معاینه لگن

معاینه لگن به این دلیل انجام می‌شود که پزشک بررسی کند وضعیت دهانه رحم چگونه است؟ علاوه بر این، با انجام این معاینه پزشک می‌تواند احتمال آمادگی شما برای زایمان را تشخیص دهد. ممکن است در این هفته تغییرات مختلفی در رحم ایجاد شده باشد که پزشک می‌تواند با معاینه لگن آن‌ها را به خوبی تشخیص دهد.

2. معاینه لئوپولد

این معاینه و آزمایش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نحوه و وضعیت قرارگیری جنین را مشخص کرده و در صورتی که جای‌گیری آن نامناسب باشد پزشک می‌تواند اقداماتی انجام دهد که جنین شما در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

3. معاینه لگن

آزمایش و معاینه سوم نیز که همان معاینه لگن است جهت بررسی لگن استخوانی انجام می‌شود. پزشک شما با انجام این معاینه می‌تواند مشخص کند که آیا دهانه خروجی لگن برای زایمان طبیعی و خروج سر نوزاد مناسب است یا نه؟

در صورتی که پس از معاینه، پزشک متوجه شود که استخوان لگن شما تنگ است یا نوزاد در وضعیت بریچ قرار گرفته ممکن است بر اساس تصمیم پزشک، شما سزارین شوید.

مهم‌ترین تغییرات بدنی مادر در هفته سی و هفتم

از مهم‌ترین تغییرات بدن مادر می‌توانیم به بزرگ و برجسته تر شدن شکم اشاره کنیم. در این زمان فشار روی شش‌ها کاهش یافته و نفس کشیدن راحت‌تر انجام می‌شود. همچنین فشار معده و سوزش سر دل نیز کاهش پیدا می‌کند. البته به دلیل اینکه سر جنین نزدیک مثانه قرار می‌گیرد ممکن است روی آن فشار وارد کرده و نیاز باشد تا شما به طور مداوم از سرویس بهداشتی استفاده کنید. در این زمان ممکن است در ناحیه لگن خود درد کمی احساس کرده و موقع نشستن و برخاستن با سختی این کار را انجام دهید.

در حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد مادرانی که در هفته سی و هفتم قرار دارند ممکن است درد کمر و دنبالچه را تجربه نمایند. در این زمان ممکن است بسیاری از افراد تمایل به اطلاع از وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری داشته باشند. ممکن است در این هفته با مشکلاتی مانند تورم اندام‌ها، حالت تهوع و مشکل در خوابیدن روبرو شوید. علاوه بر این، درد شدید در ناحیه واژن نیز مشکلی طبیعی است که بسیاری از مادران با آن روبرو هستند ولی اگر متوجه خارج شدن ترشحات یا خونریزی شدید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات بدنی مادر در هفته سی و هفتم حاملگی

چرخیدن جنین در هفته سی و هفتم بارداری

یکی از موضوعات مهمی که تمامی مادران باردار باید به آن توجه داشته باشند این است که در هفته ۳۷ بارداری جنین شما نمی‌چرخد. در صورتی که سر جنین به سمت لگن نباشد به احتمال زیاد پزشک اقدام به سزارین کردن شما می‌کند. بسیاری از مادران باردار پس از اینکه متوجه می‌شوند جنین آن­ها نچرخیده است منتظر چرخیدن او می‌مانند تا بتوانند اقدام به انجام زایمان طبیعی کنند. باید به این مادران بگوییم که جنین شما در حالت بریچ قرار دارد و امکان چرخیدن او صفر است به همین دلیل شما باید اقدام به انجام زایمان سزارین کنید.

مهم‌ترین اقداماتی که باید برای حفظ سلامت خود انجام دهید!

پس از آنکه از وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری اطلاع پیدا کردید ممکن است بخواهید برای بهبود وضعیت خود در هفته‌های آخر اقداماتی مفید انجام دهید. در ادامه موثرترین اقدامات را به شما معرفی می‌کنیم:

به طور مرتب تمرینات تنفسی انجام دهید!

انجام تمرینات تنفسی نقش مهمی در داشتن یک زایمان راحت و بدون مشکل دارد. علاوه بر این، انجام روزانه آن می‌تواند سبب کاهش دردهای لگنی شما و داشتن حس بهتر شود. پس بهتر است در هفته‌های آخر بارداری حتماً انجام تمرینات تنفسی را در برنامه خود قرار دهید.

به طور مرتب پیاده روی کنید!

در صورتی که پزشک صلاح بداند و مشکلی نیز پیش نیاید می‌توان برای بهبود وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری اقدام به انجام پیاده‌روی کرد. این کار نقش مهمی در داشتن زایمانی بهتر و رفع تورم دست و پا دارد. علاوه بر این می‌تواند سبب نشاط بیشتر مادران باردار شده که این کار می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی روی سلامت جنین نیز داشته باشد.

بهتر است در این هفته به مسافرت نروید!

هنگامی که در هفته سی و هفتم بارداری قرار می‌گیرید دیگر زمان زیادی به زایمان شما نمانده است. پس بهتر است برای پیشگیری از مشکلات و خطرات بعدی در این هفته به سفر و مناطق خارج از شهر نروید. زیرا ممکن است درد زایمان شما شروع شده و تا رسیدن به بیمارستان زمان کافی نداشته باشید.

از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید!

از دیگر مواردی که می‌توان برای بهتر شدن وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری انجام داد عدم مصرف داروهای مسکن است. بسیاری از مادران به دلیل دردهای شدید واژن و لگنی اقدام به مصرف داروهای مسکن حتی دمنوش‌های گیاهی می‌کنند که این کار می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف برای جنین شود. پس بهتر است این دردهای هفته آخر را تحمل کرده و از مصرف قرص‌های مسکن جدا خودداری کنید.

همچنین در این زمان از خم شدن‌های ناگهانی برای برداشتن اجسام از روی زمین یا بستن بند کفش خودداری کنید که این کار می‌تواند سلامت شما و جنینتان را به خطر بیندازد. بهتر است به صورت مرتب و روزانه تمرینات کگل را انجام دهید زیرا این تمرینات می‌تواند در داشتن یک زایمان راحت‌تر به شما کمک شایانی کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

از مهمترین مواردی که تمامی مادران باردار باید در نظر داشته باشند بررسی مرتب وضعیت خود در هفته سی و هفتم بارداری است. یکسری علائم وجود دارد که در صورت مشاهده باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

از مهم‌ترین این علائم می‌توان به استفراغ و حالت تهوع شدید، دردهای غیر قابل تحمل، خونریزی و داشتن ترشحات شدید از واژن، تنگی نفس شدید به گونه‌ای که به سختی نفس بکشید، اشاره کرد. در نظر داشته باشید اگر پس از مشاهده علائم ذکر شده به سرعت به نزد پزشک یا بیمارستان بروید می‌توانید از ایجاد مشکلات و خطرات جدی جلوگیری کنید.

بسیاری از پزشکان پس از بررسی وضعیت مادر در هفته سی و هفتم بارداری اقدام به انجام سزارین برای او می‌کنند تا جلوی مشکلات جدی و خطرناک را بگیرند. پس در هفته‌های آخر سلامت خود و جنینتان را در اولویت قرار دهید.

اهمیت شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان برای مادران باردار هفته ۳۷

از دیگر موارد مهم و ضروری که باید به آن توجه داشته باشید، شرکت مداوم در کلاس‌های آمادگی زایمان است. در این کلاس‌ها شما می‌توانید تجربیات لازم در مورد مراحل زایمان طبیعی و سزارین، تغییرات فیزیولوژیکی خود و چگونگی کاهش درد و آرامسازی در طی روند زایمان را آموزش ببینید.

علاوه بر این، موارد دیگری مانند بهداشت فردی و نوزاد، چگونگی مراقبت از نوزاد و شیردهی نیز به شما آموزش داده می‌شود. در این کلاس‌ها می‌توانید اقدام به انجام ورزش‌های تنفسی و کششی جهت رفع تنگی نفس و رفع گرفتگی عضلات لگن کنید.

همچنین با مادران دیگر صحبت کرده و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید که این خود نقش مهمی در کاهش یا رفع استرس شما دارد. در صورتی که از قبل در این کلاس‌ها شرکت نمی‌کردید اصلاً جای نگرانی نیست. زیرا می‌توانید در هفته‌های آخر بارداری در این کلاس‌ها شرکت کرده و تمام آمادگی لازم برای حفظ سلامت خود را کسب کنید.

بهترین تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

داشتن بهترین تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری برای سلامت مادر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این هفته باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرده و تمام مواد خوراکی و غذای مغذی و سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. برای مثال مصرف انواع میوه و سبزیجات، غلات، حبوبات، مغزها، گوشت ماهی و میگو، گوشت قرمز و گوشت مرغ می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامت شما داشته باشد. علاوه بر این، به منظور بهتر شدن وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری باید میزان مصرف نمک و غذاهای سرخ کردنی را کاهش داد.

مصرف این مواد می‌تواند سبب ایجاد مشکلات مختلف هنگام زایمان شود. توجه کنید که داشتن یک تغذیه مناسب می‌تواند به داشتن یک زایمان بدون خطر و راحت به شما کمک کند. در صورتی که مایل هستید اقدام به انجام زایمان طبیعی کنید بهتر است داشتن یک تغذیه کامل و سالم را در اولویت قرار دهید تا هنگام زایمان مشکلی برای شما یا کودکتان ایجاد نشود.

بهترین تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

بایدها و نبایدها در هفته سی و هفتم بارداری

یکسری بایدها و نبایدها در هفته سی و هفتم بارداری وجود دارد که شما باید برای بهبود سلامت خود انجام دهید. از مهمترین این نکات می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • از مصرف بیش از اندازه موادی که طبع گرم دارند خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند احتمال ابتلای کودک به زردی را افزایش دهد.
  • در صورتی که شاغل هستید سعی کنید در این هفته مرخصی زایمان گرفته و فرصت بیشتری را برای استراحت کردن بگذرانید.
  • انجام یکسری حرکات ورزشی سبک و حرکات کششی می‌تواند نقش مهمی در کاهش علائم دیابت بارداری و کاهش فشار خون داشته باشد پس بهتر است از انجام آن‌ها غافل نشوید.
  • در این هفته از استرس و نگرانی دوری کرده و سعی کنید در محیطی آرام و به دور از هرگونه اضطراب و تنش زندگی کنید تا مشکلی برای شما یا جنینتان ایجاد نشود.
  • بهتر است خرید یک جفت کفش طبی مناسب را در اولویت قرار دهید تا بهتر بتوانید پیاده روی کنید.
  • جهت بهتر شدن وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری در صورتی که دردهای شدیدی در ناحیه واژن دارید بهتر است روی زمینه ننشینید. همچنین برای خوابیدن از یک تخت خواب نرم و مناسب استفاده کنید.

علائم و نشانه‌های زایمان در هفته سی و هفتم بارداری

همانطور که گفته شد در این هفته احتمال زایمان زیاد است و به همین دلیل شما باید به طور کلی مراقب علائم و نشانه‌های خود باشید. در ادامه مهم‌ترین علائم زایمان در هفته سی و هفتم بارداری را به شما معرفی می‌کنیم:

  • انقباضات و دردهای طولانی، قوی و نزدیک به هم
  • پاره شدن کیسه آب
  • خروج لکه یا ترشحات خونی که با درد همراه باشد
  • احساس دردهای پریود گونه در پایین شکم، پشت کمر و لگن
  • نرمی مدفوع

بهتر است به محض اینکه علائم ذکر شده را مشاهده کردید برای بررسی وضعیت خود و اینکه آیا نزدیک زایمان شما است یا نه به بیمارستان یا نزد پزشک خود مراجعه کنید.

کلام پایانی

هفته ۳۷ بارداری یکی از مهم­ترین هفته‌هایی است که تا چند روز بعد کودک شما به دنیا می‌آید. برای همین باید حساسیت‌های آن را درک کرده و بهترین اقدامات را برای حفظ سلامت خود انجام دهید. در این هفته نیاز است تا به منظور بهبود وضعیت مادر هفته سی و هفتم بارداری تمامی اقدامات پزشکی که به شما گفته شده است را انجام داده و از بهترین و سالم‌ترین مواد خوراکی استفاده کنید. علاوه بر این، انجام ورزش و پیاده‌روی یا استراحت کردن به اندازه نیز می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامت شما و داشتن زایمانی بدون خطر داشته باشد.