تغییرات، رشد، حرکات و وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری | وضعیت جنین

در مقاله قبلی به طور کامل و دقیق با علائم و وضعیت جنین در هفته ۳۲ام حاملگی آشنا شدیم. حال بررسی وضعیت جنین در هفته‌های مختلف بارداری باید توسط پزشک انجام شود. یکی از هفته‌های مهم در زمان بارداری، هفته سی و سوم است. وضعیت جنین در هفته سی و سوم بسیار اهمیت داشته و مادر باید تغذیه مناسب را داشته باشد. در این هفته رشد و تکامل جنین کامل می‌شود؛ همچنین مادر شاهد تغییرات آن شده و به خوبی احساس خواهد کرد. افزایش چربی، افزایش قد، افزایش وزن از جمله تغییرات جنین است که در این هفته رخ می‌دهد.

تغییرات جنین در هفته سی و سوم

وضعیت جنین در هفته سی و سوم بسیار حساس است. جنین در هفته سی و سوم رشد کامل‌تری پیدا می‌کند. در این هفته قد جنین از سر تا پا در حالت صاف حدود ۴۲ سانتی‌متر است. در این هفته وزن جنین افزایش پیدا کرده که حدود 2100 گرم می‌شود. استخوان‌های جنین قبل از هفته ۳۳ام نرم بوده که هنوز تکمیل نشده است، اما در این هفته استخوان‌های آن تکمیل‌تر شده و سفت خواهد شد.

نواحی فونتانل پس از یک سال بعد از تولد نیز نرم باقی می‌ماند که به این صورت رشد مغز جنین بعد از تولد نیز ادامه خواهد داشت. رفلکس مکیدن از هفته 28ام بارداری شروع می‌شود و در هفته سی و سوم است که در نوزاد توانایی هماهنگی و مکیدن بیشتر می‌گردد. رفلکس‌های دیگر نیز در این هفته تکمیل شده و جنین به راحتی نسبت به لمس واکنش خواهد داد.

همچنین می‌تواند سر خود را بچرخاند و دهان را باز کند. در این هفته چربی بدن افزایش پیدا می‌کند. به نوعی می‌توان گفت چروک بر روی پوست کاهش پیدا کرده و چربی‌های موجود بر روی بازوها و پاها بیشتر می‌شود. افزایش چربی جنین مزیت‌های بسیاری دارد و باعث می‌شود تا دمای بدن حفظ شود.

ریزش مو جنین در هفته سی و سوم بارداری

بر روی بدن جنین موهای ریزی وجود دارد که در این هفته شروع به ریزش می‌کند. در زمان تولد تنها برخی از موهای ضعیف را بر روی شانه یا کمر نوزاد می‌بینید. در این هفته از زمان بارداری سیستم ایمنی بدن جنین بسیار قوی خواهد شد، که پس از تولد می‌تواند با میکروب‌ها به خوبی مبارزه نماید.

رشد جنین در هفته سی و سوم

در هفته سی و سوم همان‌طور که ذکر شد، رشد جنین بیشتر و به نوعی تکمیل می‌شود. برخی از اتفاقاتی که برای جنین در این هفته رخ می‌دهد به شرح زیر هستند:

  • انعطاف پذیری جمجمه

استخوان‌های جمجمه جنین در هیچ زمانی به صورت یکپارچه نخواهند شد و این خاصیت جمجمه امکان جابجایی و همچنین همپوشانی را دارد. این خاصیت باعث می‌شود تا جنین در زمان زایمان بدون هیچ‌گونه مشکلی از کانال زایمان عبور نماید. در زمان زایمان بر روی سر نوزاد فشار وارد می‌شود.

به گونه‌ای که برخی از نوزادان در اثر این فشار که به آن وارد می‌شود، سر آن‌ها به صورت مخروطی شکل در می‌آید. این استخوان‌ها تا قبل از بزرگسالی به هیچ عنوان یکپارچه نخواهند شد. در دوران نوزادی و کودکی مغز و بافت‌های دیگر رشد کرده و همچنین باعث رشد این استخوان‌ها نیز می‌شوند.

  • صاف شدن پوست

وضعیت جنین در هفته سی و سوم به گونه‌ای است که ظاهر چروکیده و نا‌آشنای آن به سرعت از بین خواهد رفت. شفافیت و قرمزی پوست جنین نیز کاهش پیدا می‌کند. در این هفته با اضافه وزن جنین روبرو بوده که باعث می‌شود تا پوست او صاف شده و به این صورت برای به دنیا آمدن آماده خواهد شد.

  • حرکت زیاد

در هفته سی و سوم که رشد جنین تکمیل می‌شود، جای آن در داخل رحم کمی تنگ‌تر خواهد شد؛ به همین خاطر نمی‌تواند زیاد پشتک بیاندازد، توجه داشته باشید که باید لگد زدن‌های او درست مثل روزهای قبل باشد.

رشد جنین در هفته سی و سوم

وضعیت جنین در هفته سی و سوم به گونه‌ای است که اگر زایمان زودرس دارید، باید هر زمان آماده به دنیا آمدن جنین باشید. در این هفته شاهد افزایش وزن جنین خواهید بود. این افزایش وزن امکان دارد یک سوم وزن فعلی او باشد و یا قبل از تولد وزن او دو برابر افزایش پیدا کند.

با توجه به وجود جنین بزرگی که درون رحم شما وجود دارد، باعث می‌شود تا سطح مایع آمینوتیک به حداکثر برسد. کودک در این صورت بیشترین حجم از رحم را به خود اختصاص داده است. در این هفته تکان‌ها و ضربات کودک محکم‌تر و تیزتر خواهد بود. برای محافظت از جنین در این هفته استخوان‌های او مستحکم‌تر می‌شوند. در هفته سی و سوم بارداری مغز جنین شکاف و شکج بیشتری خواهد داشت که باعث می‌شود تا هر روز کامل‌تر شود. به گونه‌ای شاخه می‌گیرد که هوش جنین کامل می‌شود.

رشد و تغییرات جنین در هفته سی و سوم بارداری

تغذیه لازم برای جنین در هفته سی و سوم بارداری

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در وضعیت جنین تاثیر دارد، تغذیه مناسب است. با توجه به اینکه در این هفته حجم بیشتری از شکم و رحم توسط جنین اشغال می‌شود، امکان دارد مادر ترش کردن معده را احساس کند. در این هفته غذاهای ادویه‌دار، چرب و اسیدی میل نکنید. برای راحتی خود و جنین وعده‌ها را بیشتر ولی کوچکتر کنید.

برای رشد بهتر جنین حتماً شیر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. شیر جهت تولید کلسیم مورد نیاز جنین بسیار تاثیر دارد. در صورتی که میل به خوردن شیر ندارید، می‌توانید پنیر کم چرب، ماست کم چرب و سبزیجات که دارای کلسیم هستند، را جایگزین آن کنید. اگر دوست دارید فرزند شما دارای بهره هوشی بالاتری باشد، در این هفته حتماً مصرف اسید چرب امگا ۳ را فراموش نکنید. امگا ۳ بر روی رشد جنین مغز جنین بسیار تاثیر دارد.

آزمایش‌های لازم برای جنین در هفته ۳۳ام بارداری

معمولاً برای جنین در هفته ۳۳ام بارداری آزمایش و معاینه خاصی وجود ندارد. اگر در هفته سی و دوم توسط پزشک ویزیت شده‌اید، در هفته ۳۴ام بارداری باید جهت ویزیت مجدد به پزشک خود مراجعه کنید. در سه ماهه سوم بارداری امکان دارد بیماری پره اکلامپسی را احساس کنید. این بیماری یک نوع بیماری بسیار جدی است که در هر ویزیت باید علائم آن‌را به خوبی توسط پزشک بررسی شود. فشار خون بالا افزایش وزن ناگهانی از علائم این بیماری محسوب می‌شود.

سونوگرافی لازم در هفته ۳۳ام بارداری

برای جنین در هفته ۳۳ام بارداری سونوگرافی انجام نمی‌شود، اما در صورتی که بارداری پرخطر داشته باشید و یا جنین شما دوقلو باشد، پزشک سونوگرافی را تجویز خواهد کرد. در صورتی که سونوگرافی در این هفته انجام شود، مشاهده خواهید کرد که جنین شما بسیار شبیه به نوزاد است. حتی می‌توانید حرکت و مکیدن انگشتان را به خوبی احساس کنید.

علائم سقط جنین در هفته سی و سوم بارداری

احتمال سقط جنین در هفته سی و سوم بارداری بسیار کم‌تر است. در برخی مواقع دیابت بارداری یا یک سری مشکلات ژنتیکی سقط جنین را در این هفته به همراه داشته باشد؛ همچنین امکان دارد مرده‌زایی نیز در برخی مواقع به خاطر این مشکلات رخ دهد. کند شدن حرکات، خونریزی واژینال شدید، درد و گرفتگی شکم و کمر، خروج مایع یا بافت از واژن از علائم سقط جنین در این هفته محسوب می‌شوند.

زایمان در هفته سی و سوم

در برخی مواقع امکان دارد مادر زایمان زودرس را تجربه کند. در هفته سی و سوم اگر زایمان رخ دهد، نوزاد نارس بوده و باید تا مدتی تحت نظر پزشک باشد. اگر در این هفته زایمان کردید، نگران نباشید؛ چرا که جنین رشد کاملی دارد. 99 درصد جنین‌های متولد شده در این هفته سالم هستند.

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم و وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

حرکات جنین در کدام قسمت شکم احساس می‌شود؟

با توجه به این‌که بالاترین نقطه رحم معمولا از ناف حدود دو سانتی متر قرار دارد؛ نباید فکر کنید که اولین حرکت جنین در وسط شکم خواهد بود. در هنگام بارداری بیشترین میزان تکان‌های ابتدایی نوزاد در بدنه رحم  در استخوان لگن صورت می‌گیرد. به همین علت است که اولین حرکات جنین در لگن و قسمت پایین شکم احساس می‌گردد. وضعیت جنین در هفته سی و سوم به گونه‌ای است که از درون لگن خارج شده و امکان دارد در هر قسمت از شکم حرکات آن‌را احساس کنید.

اولین عضو جنین

با توجه به پیشروی بارداری، باید مواد غذایی برای سلول‌ها تامین شود، به دنبال آن باید مواد زائد دفع شود. مادر به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ به همین دلیل قلب، خون و سیستم گردش خون جزو اولین اجزای جنین است که به وجود آمده و رشد می‌کند. از هفته سوم بارداری قلب جنین شروع به رشد می‌کند. در ابتدا قلب جنین به شکل S خواهد بود، در سه ماهه اول بارداری تغذیه مادر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در قلب جنین که بسیار مهم است، تاثیر دارد. در حین تشکیل قلب اگر تغذیه مناسب باشد، می‌توان از سخت‌ترین بیماری‌های مادرزادی قلبی و… جلوگیری کرد.

زمان کامل شدن جنین

چند هفته پس از لقاح، یعنی هفته 12ام بارداری تمامی اندام‌های جنین کامل خواهند شد. در هفته هفتم بارداری معده و مری شکل می‌گیرند. روده‌های جنین آنقدر به سرعت رشد می‌کنند که به داخل ناف می‌روند. در هفته هفتم دیواره شکم بسته می‌شود، همچنین روده‌ها نیز به داخل شکم خواهند رفت. در دوره شکل گیری اندام جنین بیشتر نقایص مادرزادی رخ می‌دهند. جنین در برابر تشعشعات و ویروس‌ها بسیار آسیب پذیر هستند. در دوره شکل گیری جنین نباید از داروهای خطرناک استفاده کنید.

زمان کامل شدن جنین

وزن گیری جنین در هفته سی و سوم و عوامل موثر بر آن

وضعیت جنین در هفته سی و سوم به ویژه وزن جنین بسیار مهم و ضروری است. اگر جنین دارای وزن کمی باشد، در حین زایمان مشکلاتی را به همراه داشته و یا بعد از تولید امکان دارد بیماری‌های بیشتری داشته باشد. ژنتیک، سن والدین، تعداد فرزندان، شرایط پزشکی والدین، رژیم غذایی برخی از عوامل موثر بر وزن گیری جنین است.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری پرداختیم. در این هفته رشد جنین تکمیل شده و استخوان‌های آن نیز مستحکم و آماده متولد شدن می‌شود. به نوعی می‌توان ذکر کرد جنین شبیه به نوزاد می‌شود. در این هفته مادر می‌تواند مکیدن و حرکت دست‌های او را به خوبی احساس کند. وضعیت جنین در هفته سی و سوم بسیار حساس بوده و باید سعی کنید تغذیه مناسب را برای رشد او داشته باشید. تقریبا همه نوزادانی که در هفته سی و سوم متولد می‌شوند، سالم بوده و مشکلی ندارند.