تغذیه،علائم زایمان و وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری و وضعیت مادر

بررسی دقیق وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری از موارد ضروری به حساب می‌آید که از اهمیت زیادی برخوردار است. با در نظر گرفتن تمامی شرایط و خصوصیات مادران در هفته سی و دوم که جزء هفته‌های مهم و حیاتی به حساب می‌آید، می‌توان اقدامات لازم را برای داشتن یک زایمان بدون خطر و سالم انجام داد.

علاوه بر این، این کار سبب می‌شود تا مشکلی برای مادر و جنین به وجود نیاید. در هفته سی و دوم بارداری شما وارد سه ماهه سوم شده‌اید و زمان زیادی تا زایمان نمانده و حتی ممکن است با زایمان زودرس مواجه شوید. در این هفته نیاز است تا به طور کامل تمامی توصیه‌های پزشک را جدی گرفته و سلامت خود و جنین‌تان را در اولویت قرار دهید. در ادامه این مقاله از سیناکر توضیحات کامل‌تری در مورد اقدامات ضروری در هفته سی و دوم بارداری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

پیش از خواندن این مطلب، برای کسب اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله مربوط به هفته سی ‌و یکم بارداری و وضعیت مادر را مطالعه نمایید تا آگاهی بیشتری راجع به این هفته داشته باشید.

مهم‌ترین تغییرات بدنی مادر در هفته سی و دوم بارداری

در هفته سی و دوم بارداری جنین شما به اندازه‌ای رشد کرده است که می‌تواند بیرون از بدن مادر زندگی کند. در این هفته رحم شما در حدود ۱۲‌.۵ سانتی‌متر در بالای ناف قرار گرفته است و به دیگر اندام‌ها از جمله معده و مثانه فشار وارد می‌کند.

در این زمان ممکن است شما با مشکلاتی مانند سوزش معده، تکرر ادرار، تنگی نفس، یبوست و سوء هاضمه روبرو شوید. در این هفته بسیاری از مادران با انقباضات بدون درد و خوش خیم روبرو می‌شوند که این انقباضات نشان دهنده آماده سازی رحم جهت زایمان است.

در هفته سی و دوم شکم شما نسبت به هفته‌های گذشته اندازه بزرگ‌تری دارد و ممکن است خوابیدن یا راه رفتن را برای شما سخت‌تر کند. در این شرایط شاهد افزایش ترک‌های پوسته روی شکم و پهلوها هستید که دلیل آن بزرگ شدن جنین است. همچنین به دلیل به هم ریختن هورمون‌ها ممکن است با حالت‌های عصبی مختلف روبرو شوید که این مورد نیز موقتی بوده و جای نگرانی نیست.

علائم زایمان در هفته سی و دوم بارداری

برای اینکه به طور دقیق از وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری اطلاع پیدا کنید، باید تمامی علائم زایمان را در نظر داشته باشید. زیرا برخی از این علائم نشان دهنده زایمان در این هفته است. در صورتی که علائم و نشانه‌های زیر را مشاهده کردید ممکن است زایمان شما نزدیک باشد و باید هرچه سریع‌تر خود را به بیمارستان برسانید. این علائم عبارت است از:

  • انقباضات منظم همراه با درد و گرفتگی زیر شکم
  • ناراحتی کمر
  • احساس فشار و درد در ناحیه لگن
  • خونریزی یا لکه بینی از واژن
  • افزایش ترشحات واژن

این علائم که همراه با درد و گرفتگی شدید هستند، با علائم انقباضات بدون درد یا همان بریکستون هیکس فرق می‌کنند. شما با کمی دقت و بالا بردن اطلاعات خود می‌توانید به راحتی آن­‌ها را تشخیص دهید و خود را برای زایمان آماده کنید. علاوه بر این، در این هفته میزان انرژی و تمرکز شما کم شده و تکان خوردن و در اتومبیل نشستن برای شما نسبت به قبل کمی دشوارتر می‌شود. ممکن است در این هفته با خستگی شدید و مشکل خواب شبانه روبرو شوید. علاوه بر این، گاهی مواقع با گرفتگی عضلات پا و یا دیگر ماهیچه‌ها روبرو می‌شوید که این مشکل کاملاً طبیعی بوده و شما باید تا زمان زایمان آن را تحمل کنید.

مسافرت در هفته سی و دوم بارداری

در صورتی که بارداری بی‌خطری دارید مسافرت رفتن برای شما مشکلی ندارد. البته بهتر است قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که او اجازه داد این سفر را آغاز کنید. معمولاً برای مادرانی که به بیماری‌های خاص مانند لکه بینی و جفت سر راهی مبتلا نیستند، مسافرت رفتن ضرری ندارد.

با این حال بسیاری از پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند در سه ماهه سوم مخصوصاً هنگامی که نزدیک زایمان هستند، از سفر خودداری کنند. زیرا ممکن است با زایمان زودرس روبرو شده و در هنگام سفر به مراکز درمانی و پزشک دسترسی نداشته باشند.

تمامی این موارد ممکن است مشکلات جدی و خطرناکی برای زنان باردار و جنین آن­‌ها به وجود بیاورد. پس بهتر است در ماه‌های آخر تا حد امکان از مسافرت رفتن و نشستن‌های طولانی مدت در وسایل حمل و نقل خودداری شود.

عوارض شایع برای مادر در هفته سی و دوم بارداری

هنگام بررسی وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری ممکن است با برخی علائم و عوارض شایع روبرو شویم. این عوارض در بیشتر زنان باردار وجود دارد و مادران نباید نگران آن باشند. این عوارض عبارت‌اند از کمر درد، یبوست شدید، تنگی نفس، تورم پا، سوزش معده، تغییرات خلق و خو، گرفتگی عضلات پا و ترشح پستان‌ها! اگر یک یا چند مورد از موارد ذکر شده را مشاهده کردید اصلاً جای نگرانی نیست و نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. البته اگر نگرانی شما بیش از حد است می‌توانید برای چکاپ و بررسی دقیق‌تر به پزشک خود مراجعه کنید.

آزمایشات و سونوگرافی در هفته سی و دوم بارداری

ممکن است پزشک بین هفته ۲۸ تا ۳۲ برای شما سونوگرافی تجویز کند. این سونوگرافی که با نام بیوفیزیکال پروفایل نیز شناخته می‌شود. این آزمایش یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ارزیابی سلامت جنین و بررسی وضعیت کلی شما است. با این کار می‌توان متوجه شد که آیا میزان اکسیژن در رحم کافی است یا نه. علاوه بر این، برای بررسی وضعیت ضربان قلب جنین، حرکت و جنبش او، میزان انعطاف پذیری عضلات، حجم مایع آمنیوتیک و تنفس جنین انجام سونوگرافی و آزمایشات مختلف ضروری است.

در صورتی که شما سابقه بیماری‌های قبلی مانند سقط جنین مکرر یا اضافه وزن و کاهش وزن شدید و مفرط را دارید بهتر است برای حفظ سلامت خود معاینات و آزمایشاتی که پزشک در این هفته تجویز می‌کند انجام دهید. این آزمایشات باعث بررسی وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری می‌شود و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، پزشک به سرعت اقدام به رفع آن یا سزارین کردن شما به منظور پیشگیری از مشکلات و آسیب‌های بعدی می‌کند.

تغذیه مادر در هفته سی و دوم بارداری

داشتن یک تغذیه سالم و پیروی از یک رژیم غذایی کامل در هفته سی و دوم بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. در این هفته شما باید مواد غذایی حاوی فیبر را استفاده کنید تا با مشکلاتی مانند یبوست مواجه نشوید. علاوه بر این، خوردن مواد خوراکی حاوی آهن نیز می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی شما و ایجاد مشکلات مختلف برای جنین‌تان داشته باشد. در نظر داشته باشید در این هفته باید از پرخوری پرهیز کرده و از وعده‌های غذایی کوچک اما کامل استفاده کنید.

مصرف انواع میوه و سبزیجات، غلات، حبوبات مانند عدس و لوبیا، گوشت قرمز و گوشت ماهی، چربی‌های سالم امگا ۳ و امگا ۶ و انواع مکمل‌ها و املاح معدنی که پزشک برای شما تجویز کرده است بسیار ضروری است. در نظر داشته باشید به دلیل اینکه هفته سی و دوم بارداری جزء هفته‌های مهم به حساب می‌آید ممکن است شما در این هفته زایمان کنید.

در نتیجه مصرف مواد مغذی می‌تواند در داشتن یک زایمان بدون مشکل به شما کمک کند. در این هفته برای بهتر شدن وضعیت مادر بهتر است از مصرف مواد غذایی فریز شده یا انواع تنقلات ناسالم پرهیز شود. همچنین بهتر است برنج قهوه‌ای جایگزین برنج سفید شده و در صورت امکان مادران از مصرف مقدار زیادی مایعات و نوشیدنی‌های طبیعی غافل نشوند.

موارد مهم و حیاتی در مورد هفته سی و دوم بارداری و سلامت مادر

یکسری موارد مهم در مورد وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری وجود دارد که شما باید آن­‌ها را در نظر داشته باشید تا خطری سلامت شما را تهدید نکند. این نکات و موارد عبارت است از:

  • برای رفع دردهای انقباضی بهتر است به صورت روزانه دوش آب گرم بگیرید.
  • بهتر است زیاد از پله‌ها برای بالا و پایین رفتن استفاده نکنید.
  • اگر شاغل هستید بهتر است در این ماه مرخصی گرفته و بیشتر وقت خود را به استراحت کردن بگذرانید.
  • از مصرف غذاهای پرچرب و دیر هضم که باعث سنگینی معده می‌شود خودداری کنید.
  • از خم شدن جهت برداشتن اشیاء و یا بستن کفشتان پرهیز کنید.
  • تپش قلب در هفته سی و دوم بارداری امری طبیعی است که نیاز به نگرانی نیست ولی اگر میزان تپش قلب شما همراه با درد قفسه سینه بود بهتر است با پزشکتان تماس بگیرید.
  • در این هفته یا به طور کلی در دوران بارداری از مصرف کافئین از جمله قهوه یا نسکافه خودداری کنید.
  • هنگام بلند شدن از تخت بیشتر مراقب سلامت خود باشید و برای بلند شدن ابتدا به پهلو چرخیده و سپس از دستان خود کمک بگیرید.
  • در این زمان ممکن است دوباره با معضل سرگیجه و حالت تهوع روبرو شوید که این مورد به دلیل بزرگتر شدن جنین و فشار آمدن به معده است که جای نگرانی نیست و این مشکل موقتی است.

تاثیر مخرب استرس و نگرانی در سلامت مادر

استرس دائمی و طولانی مدت می‌تواند بیشترین تاثیرات منفی را روی سلامت مادران باردار و به دنبال آن روی سلامت جنینشان داشته باشد. هنگامی که دچار خشم و استرس می‌شوید بدن اقدام به ترشح هورمون‌های آدرنالین، نورفین و کورتیزول می‌کند که این هورمون‌ها در دراز مدت می‌تواند تاثیرات مخربی روی سلامت شما به وجود بیاورد.

قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌ زا و پرتنش سبب افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود که این موضوع سبب ایجاد آسیب‌های فراوان برای شما می‌گردد. علاوه بر این، استرس می‌تواند سبب زایمان زودرس یا به دنیا آمدن جنین مرده شود. به همین دلیل یکی از موضوعات مهمی که در مورد وضعیت مادر هفته سی و دوم بارداری بررسی می‌شود، تاثیرات مخرب نگرانی و استرس روی او است.

پس تا جایی که امکان دارد از استرس دوری کرده و در محیط‌های آرام قرار بگیرید. به این منظور می‌توانید موسیقی گوش کنید، دوش آب گرم بگیرید، مدیتیشن انجام دهید و فعالیت‌های مفید داشته باشید که تمامی این موارد می‌تواند تا حجم زیادی نگرانی و استرس را از شما دور کند.

علاوه بر این، ناراحتی‌های عصبی سبب ابتلا به مشکلات معده از جمله معده درد‌های غیر قابل تحمل و ابتلا به برخی بیماری‌های گوارشی شدید مانند سندروم روده تحریک پذیر می‌شود. پس بهتر است حساسیت‌های این دوره را در نظر گرفته و تا جایی که امکان دارد از نگرانی و تشویش دوری کنید.

فعالیت‌های مفید در هفته سی و دوم بارداری

طبق تحقیقات انجام شده در چند سال اخیر، مادرانی که در سه ماه آخر بارداری فعالیت‌های سبک و حرکات کششی انجام می‌دهند، نسبت به مادران دیگر زایمان راحت‌تری داشته و دوران بارداری آن­‌ها نیز بدون مشکل سپری می‌شود. توجه داشته باشید شما باید در ابتدا با پزشک خود صحبت کرده و در صورتی که او مشکلی ندید، می‌توانید اقدام به انجام فعالیت‌های سبک و کششی کنید.

این فعالیت‌ها می‌تواند شامل یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی، راه رفتن در آب و تمرینات هوازی مختلف باشد. اگر تصمیم دارید اقدام به انجام زایمان طبیعی کنید فعالیت‌های ورزشی سبک بهترین عامل کمک کننده به شما است. همچنین فعالیت کردن در این دوران باعث تقویت روحیه و افزایش شادی شما می‌شود که این مورد نیز می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی روی بهبود وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری و جنین او داشته باشد.

بهتر است در ابتدا اقدام به خرید و تهیه یک جفت کفش طبی مناسب کرده و روزانه به مدت نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. علاوه بر این، برخی تمرینات کششی سبک که به شکم شما فشار وارد نکند نیز می‌تواند برای حفظ سلامت شما بسیار تاثیرگذار باشد.

کلام پایانی

برای بهبود وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری و همچنین داشتن زایمان راحت و بدون مشکل، در نظر گرفتن یکسری اقدامات و دستورالعمل‌ها اهمیت زیادی دارد. در این هفته مادران باید به طور کامل مراقب سلامت خود باشند و بهترین مواد غذایی را استفاده کنند.

علاوه بر این، باید تمامی توصیه‌های پزشکی را جدی گرفته و تمامی آزمایشات و سونوگرافی‌هایی که پزشک برای آن‌­ها تجویز کرده است را انجام دهند. ممکن است در این هفته برخی از آن­ها با زایمان زودرس روبرو شوند که هیچ مشکلی نیست و جنین آن‌­ها به حدی رشد کرده است که بتواند بیرون از بدن مادر زنده بماند. در این هفته علاوه بر پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم، بهتر است فعالیت بدنی سبک نیز داشته باشید تا تاثیرات شگفت انگیز آن را روی سلامت خود مشاهده کنید.