هفته بیست و نهم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و نهم بارداری | وضعیت مادر

بارداری یک دوره انتظار هیجان انگیز و اضطراب‌آور برای والدین است و هر چه هفته‌ها جلوتر می‌روند، با احساس بیشتر و بیشتری از حرکات کودک خود در شکم مادر باردار لذت می‌برند. در مقاله قبلی راجب وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری به طور کامل و دقیق صحبت کردیم. با توجه به وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری، دقت به نکات مهم در این دوران بسیار ضروری است. دردهایی نیز در این دوره تجربه می‌شود که با تصور کودک دلبند قابل تحمل می‌شود. در ادامه مقاله از سیناکر به بررسی وضعیت مادر می‌پردازیم.

زمان دقیق هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری مربوط به ماه هفتم بارداری است. این دوره از بارداری که از نظر جسمی و روحی شدیدترین دوران بارداری است، درست در ابتدای سه ماهه سوم بارداری است. محاسبه دوره بارداری بر حسب ماه ممکن است گاهی منجر به اشتباه در تاریخ تولد نوزاد شود.

این واقعیت که برخی از ماه ها بیش از چهار هفته دارند ممکن است تعیین هفته دقیق تولد را دشوار کند. به همین دلیل می‌توان از پزشکان، هفته و وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری را جویا شد. هفت ماهگی، بین هفته‌های بیست و هشتم تا سی و یکم بارداری است. بر این اساس، ماه هفتم بارداری از هفته بیست و هشتم شروع و در پایان هفته سی و یکم به پایان می‌رسد.

وزن و قد نوزاد در وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

در این مرحله که مادران باردار کم کم به پایان دوران بارداری نزدیک می‌شوند، نوزاد در هفته بیست و نهم بارداری یا هفت ماهه است. در این هفته که مربوط به ماه هفتم بارداری است، قد نوزاد حدود 38-40 سانتی‌متر است. همچنین وزن نوزاد تقریباً 1200 گرم است. مقدار وزنی که هر نوزاد بعد از بیست و نهمین هفته اضافه می‌کند ممکن است متفاوت باشد. در هفته بیست و نهم بارداری، شکم مادر باردار به طور قابل توجهی بزرگ شده است. همانطور که کودک در داخل رحم رشد می‌کند، رحم به اندازه‌ای رسیده است که می‌تواند کل شکم را بپوشاند.

کودک در رحم هر روز رشد می­کند و رشد می‌کند. وزن نوزادان سالم هنگام تولد بین 2.5 تا 4 کیلوگرم متغیر است. با این حال، نباید فراموش کرد که از آنجایی که همه نوزادان در رحم رشد یکسانی ندارند، وزن آن­ها متفاوت خواهد بود. مقدار وزنی که در عرض چند هفته به دست می‌آید و در هنگام تولد به آن می‌رسد ممکن است از نوزادی به نوزاد دیگر و حتی بر اساس جنسیت متفاوت باشد.

وزن مادر باردار در هفته بیست و نهم بارداری

به طور کلی، کل وزن اضافه شده از ابتدای بارداری بین 8 تا 11 کیلوگرم است. مانند لازم به ذکر است که همه مادران باردار افزایش وزن یکسانی را از نظر وزن تجربه نمی‌کنند. با این حال حفظ وزن مناسب و اجتناب از حالت‌هایی مانند افزایش وزن بیش از حد یا نرسیدن به وزن کافی ضروری است. افزایش وزن متعادل برای مادر باردار از ابتدای بارداری طبیعی‌ترین حالت خواهد بود. به این گونه که هر هفته نیم کیلو وزن اضافه می‌شود اما از آنجایی که میزان افزایش وزن ممکن است متفاوت باشد، کمی بالاتر یا کمتر از نیم کیلو نیز طبیعی تلقی می‌شود.

تصویر سنوگرافی در وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

در تصاویر سنوگرافی نوزاد بیست و نه هفته‌ای در حالت سر به پایین دیده می‌شود. تقریباً ده تا یازده هفته قبل از تولد، کودک سر خود را به سمت پایین قرار می‌دهد و برای تولد آماده می‌شود. وارونه بودن نوزاد به معنای زایمان زودرس نیست. برخی از نوزادان ممکن است در هفته بیست و نهم هنوز در وضعیت سر به پایین نباشند، اما این دلیلی برای نگرانی نیست.

تمرین‌های تنفسی نوزاد بیست و نه هفته‌ای را می‌توان در تصاویر اولتراسوند نیز تماشا کرد. ریه‌های نوزاد هنوز در حال رشد هستند و تمرینات تنفسی به رشد ریه‌ها کمک می‌کند. مانند هفته‌های گذشته، او را می‌توان در حال مکیدن انگشت شست، گرفتن بند ناف یا عبوس شدن و لبخند زدن دید. در هفته بیست و نهم، استخوان‌های نوزاد سفت شده و در سونوگرافی استخوان‌ها براق به نظر می‌رسند. یک نوزاد بیست و نه هفته‌ای به اندازه یک کدو تنبل است.

تغییرات وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

باید توجه شود که از انجام کارهای تحت استرس خودداری کنید. با توجه به وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری تغییرات زیادی ایجاد می‌شود که مادر و اطرافیانش مشاهده می‌کنند. باید در نظر داشت که هر بارداری دارای تفاوت‌هایی در مادران باردار است و همه تفاوت‌های احتمالی برای هر مادر باردار یکسان نیست. تغییرات تجربه شده در این هفته از بارداری را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • تنگی نفس
  • سردرد
  • درد در پاها و پاها
  • دردهای باسن و کمر
  • نیاز به دفع مکرر ادرار
  • مشکلات معده و گوارشی
  • انقباضات کاذب
  • از دست دادن میل جنسی
  • مشکلات خواب
  • نشت شیر ​​از سینه
  • ترشحات واژن

برای مادر باردار بسیار مهم است که تغییرات یا تفاوت‌هایی را که تجربه می‌کند با پزشک خود برای نظارت بر روند و تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی در میان بگذارد. در این هفته از بارداری، تغییراتی مانند بدن درد و تنگی نفس ممکن است رخ دهد که اگر مادر باردار به طور مکرر استراحت کند، کاهش می‌یابد.

تورم در وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

متأسفانه تورم با توجه به وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری، بسیار شایع است. اگر مرتب می‌ایستید، حتما کفش راحت بپوشید و به طور منظم استراحت کنید. در صورت امکان، سعی کنید هر روز به مدت یک ساعت دراز بکشید و پاهایتان را بالاتر از سطح قلب خود قرار داده و استراحت کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که تورم روی دست‌های شما تأثیر می‌گذارد.

اگر انگشتان شما دردناک، ضعیف، بی‌حس هستند یا اغلب احساس سوزن و سوزن می‌کنید، ممکن است دچار «سندرم تونل کارپال» شده باشید. برای تسکین علائم، مرتباً دست‌های خود را در موقعیت بالا قرار دهید. استفاده از آتل مچ دست نیز ممکن است به بهبود این علائم کمک کند که در صورت رعایت نکردن ممکن است بدتر شوند و در شب‌ها نیز به اوج خود برسد.

در برخی موارد نادر، تورم ناگهانی ممکن است نشانه یک بیماری جدی به نام پره اکلامپسی باشد. اگر صورت، دست‌ها یا پاهای شما ناگهان متورم شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. سایر علائم پره اکلامپسی شامل سردرد شدید، تاری دید و درد یا حساسیت در زیر دنده‌ها است.

خواب در وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

شکم شما به سرعت در حال رشد است. درد مفاصل، سوزش سر دل، و نیاز مکرر به توالت رفتن می‌تواند بر توانایی شما برای خواب راحت تأثیر بگذارد. با دراز کشیدن به پهلوی چپ، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که گردش خون، سیستم گوارشی، ریه‌ها و کلیه‌ها راحت‌تر عمل می‌کنند یا می‌توانید وضعیت بدن خود را با کمک چند بالش ثابت نگه دارید. به عنوان مثال، قرار دادن یک بالش بین پاها به شما کمک می‌کند تا باسن و کمر خود را شل کنید. اگر ترجیح می‌دهید به پشت بخوابید، کمی سمت چپ خود را با یک بالش بلند کنید. انجام این کار باعث کاهش فشار روی ورید کاوا می‌شود،  همان سیاهرگی که خون را از پایین تنه شما به قلب می‌رساند.

سیستم هضم و گوارش در وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

ممکن است لازم باشد چندین بار در شب به توالت بروید. بنابراین می‌توانید دو لیتر مایع توصیه شده را زودتر در روز مصرف کنید و قبل از خواب به توالت بروید. سوزش سر دل و یبوست ادامه دارد. هورمون پروژسترون ماهیچه‌های شما را شل می‌کند و بنابراین هضم شما کند می‌شود. کندی هضم و گرفتگی شکم شما باعث گاز و سوزش سر دل می‌شود. به خصوص اگر وعده‌های غذایی پر حجم مصرف می‌کنید.

اگر وعده‌های غذایی مکرر و کوچک بخورید ممکن است کمی احساس راحتی کنید. ممکن است از هموروئید رنج می برید. اگر چنین است، کمپرس سرد و حمام نشستن ممکن است مفید باشد. اگر قصد استفاده از دارو را دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

درد و انقباض در وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

درد ممکن است در هفته بیست و نهم بارداری رخ دهد. البته انقباضاتی که با درد کم و نامنظم هستند برکستون هیکس نامیده می‌شوند. انقباضات و دردهای کاذب به این معنی است که رحم برای روند زایمان آماده می‌شود. بدن مادر که برای تولد آماده می‌شود، ممکن است به طور نامنظم درد را تجربه کند. با این حال، اگر این دردها منظم، دردناک و شدیدتر شوند، برای خطر زایمان زودرس باید با پزشک مشورت کرد.

حس کردن حرکت نوزاد در وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

با توجه به وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری، حرکات کودک قابل لمس است. با باریک شدن فضای کودک در رحم، دامنه حرکتی او نیز کاهش می‌یابد و نمی‌تواند مانند هفته‌های قبل به راحتی لگد و مشت بزند، به همین خاطر مادر به راحتی کشش، لگد و مشت نوزاد را در رحم احساس می‌کند. با تقویت عضلات و استخوان‌های نوزاد، قدرت حرکات او نیز افزایش یافته است.

پیشنهاد مطالعه: وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری

زایمان زودرس در مادر هفته بیست و نهم بارداری

نوزاد در رحم در هفته بیست و نهم بارداری به رشد خود ادامه می‌دهد. ساختار استخوانی نوزادی که در رحم بسیار فعال است، به تدریج سفت می‌شود. اگرچه هر نوزادی مسیر رشد خود را دارد، در حالی که سر نوزاد در هفته‌های قبل بزرگتر از بدنش بود، اما اکنون در این هفته ها با بدن او متناسب می‌شود و ظاهری شبیه نوزاد پیدا می‌کند. علاوه بر رشد مغزی نوزاد بیست و نهم هفته‌ای، ماهیچه‌ها و ریه های او به بلوغ ادامه می‌دهند. با ریزش اولین موها پوست صاف‌تر می‌شود. برخی از نوزادان ممکن است در این هفته ها شروع به رشد مو کرده باشند.

زایمان‌هایی که قبل از هفته سی و هفتم اتفاق می‌افتد، زایمان زودرس محسوب می‌شوند. شانس زنده ماندن نوزادان نارس به چند هفتگی بارداری و رشد اندام‌های آن­ها بستگی دارد. از آنجایی که اکثر سیستم ایمنی و ریه‌های نوزاد بیست و نه هفته‌ای توسعه یافته است، احتمال زنده ماندن پس از تولد با حمایت پزشکی بسیار زیاد است. البته به طور کلی شرایط تولد و وضعیت سلامتی هر نوزاد متفاوت است. بنابراین، شانس زنده ماندن نیز تغییر می‌کند. در صورت زایمان زودرس، مداخله و اطلاعات پزشکان دقیق‌ترین اطلاعات را ارائه خواهد کرد.

ریه کودک بیست و نه هفته‌ای در صورت زایمان زودرس

همان طور که گفته شد، زایمان‌هایی که قبل از هفته سی و هفتم اتفاق می‌افتد، زایمان زودرس نامیده می‌شوند. اگر نوزادان در سه ماه آخر تولد زودتر به دنیا بیایند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. نوزادی که در هفته بیست و نهم به دنیا می‌آید می‌تواند زنده بماند. تا هفته بیست و نهم بارداری، بیشتر راه‌های هوایی کوچک در ریه‌های کودک جایگزین شده است.

در عین حال، تعداد کیسه‌های هوایی کوچک افزایش یافته است. ماده سورفکتانتی که فشار سطحی داخل این کیسه‌های هوا را کاهش می‌دهد به شکل‌گیری ادامه می‌دهد. همانطور که ریه‌های کودک رشد می‌کند، برای آماده شدن برای پس از زایمان به طور ریتمیک تنفس می‌کند. همه این تحولات ممکن است به نوزاد اجازه دهد تا در صورت زایمان زودرس با کمک پزشکی زنده بماند.

قرارگیری نوزاد در وضعیت مادر هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری، برخی از نوزادان هنوز در حالت نشسته در رحم، یعنی در حالت بریچ هستند. برخی از آن­ها ممکن است وضعیت خود را در رحم تغییر داده و شروع به وارونه ایستادن کرده باشند. در این حالت، نوزاد به سمت پایین حرکت می­کند و سر خود را به سمت دهانه رحم می‌چرخاند. وارونه شدن نوزاد بیست و نه هفته‌ای در رحم توسط پزشکان به عنوان نشانه زایمان زودرس تعبیر نمی شود بلکه یک وضعیت طبیعی برای نوزاد در نظر گرفته می‌شود. حتی اگر نوزاد در این هفته هنوز نچرخیده باشد، در هفته‌های بعد به حالت سر به پایین بر می‌گردد.

کلام پایانی

رشد سریع نوزاد در رحم، تغییرات هورمونی در مادر باردار و تفاوت در عملکرد بدن مادر باعث می‌شود که مادر باردار در طول بارداری تغییرات زیادی را تجربه کند. از نظر روانی، با نزدیک شدن به زمان تولد، مادر باردار هیجان ملاقات با نوزاد و وحشت زایمان را تجربه می‌کند و همچنین ممکن است در هنگام رشد کودک با موقعیت‌هایی مانند مشکلات خواب و تکرر ادرار وغیره مواجه شود، اما این موارد طبیعی است.  اکنون که در سه ماهه آخر بارداری خود هستید، احتمالاً اشتهای شما نیز برای تطبیق با افزایش سرعت رشد کودکتان بیشتر است. با این حال، به یاد داشته باشید که کارشناسان معتقدند تنها 200 کالری اضافی در روز کافی است. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت مادر در هفته سی‌ام بارداری را مطالعه نمایید.