هفته بیست و هشتم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و هشتم بارداری | وضعیت مادر

پس از گذشت و بررسی وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری، شما در هفته بیست و هشتم بارداری هستید و وارد سه ماه سوم بارداری می‌شوید. زمان‌ آن رسیده است که خود را برای زایمان آماده کنید و بیشتر مراقب سلامت خود و جنین‌تان باشید. در این هفته در بدن شما اتفاقات مختلفی می‌افتد که بیشتر آن‌ها طبیعی بوده و نشان از رشد بیشتر جنین و آماده شدن بدن برای زایمان دارد. در این هفته شما باید از وضعیت و شرایط کلی خود با خبر باشید. به طور مرتب وضعیت سلامت خود مانند فشار خون، میزان قند خون و تکان‌های جنین را بررسی کنید. در نظر داشته باشید اطلاع از وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری می‌تواند در پیشگیری از ایجاد مشکلات خطرناک و افزایش سلامت مادران نقش مهمی داشته باشد.

مهم‌ترین تغییرات بدن مادر در هفته 28ام بارداری

در این هفته جنین شما اندازه‌ای بزرگ‌تر نسبت به هفته‌های قبلی دارد. به دلیل همین بزرگ شدن ممکن است مشکلاتی مانند سوزش معده و تنگی نفس برای شما به وجود آید. در این هفته جنین آخرین چرخش‌های خود را انجام می‌دهد و در صورتی که قرار باشد سر او مقابل دهانه رحم قرار بگیرد، در این هفته اتفاق می‌افتد.

در این زمان ممکن است مشکلاتی مانند نفخ و یبوست شدید، گرفتگی ساق پا و کمردرد، بی‌خوابی، افزایش وزن مداوم، تورم اندام‌ها، سوزش سر دل، تنگی نفس و… برای شما ایجاد شود که مقدار کم یا متوسط آن کاملاً طبیعی است و جای چگونه نگرانی نیست.

به همین دلیل پس از هر بار مشاهده تغییرات بدنی نیاز به مراجعه به پزشک نیست. در این زمان کافیست برای بررسی مشکلات کم خونی یا فشار خون به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید. علاوه بر این، پس از بررسی وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری ممکن است شاهد تورم صورت یا دست و پا باشید که این مورد نیز جای نگرانی ندارد. شما می‌توانید با انجام فعالیت‌های ورزشی سبک یا خودداری از مصرف نمک و غذاهای نمکی این مشکل تا حجم زیادی کاهش دهید.

انقباضات براکستون هیکس در هفته بیست و هشتم بارداری

از جمله مهم‌ترین تغییرات بدنی که برای مادران باردار در هفته بیست و هشتم اتفاق می‌افتد، انقباضات براکستون هیکس است. این انقباضات ممکن است کمی زودتر یا دیرتر از هفته بیست و هشتم اتفاق بیفتد و جزء تغییرات کاملاً طبیعی است و باعث باز شدن دهانه رحم نمی‌شود.

به همین دلیل نیاز نیست تا شما نگران این موضوع باشید. این انقباضات هنگام انجام ورزش یا در زمان عصر اتفاق می‌افتد و مشکلی برای سلامت شما یا جنینتان به وجود نمی‌آورد. پس در صورتی که به تازگی متوجه وجود این انقباضات شده‌اید جای هیچ گونه نگرانی نیست.

اما اگر نگرانی شما بیش از اندازه است می‌توانید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید تا او با انجام معاینات لگنی سلامت شما را تایید کند.

فعالیت‌های سبک در هفته 28ام بارداری چه تاثیراتی روی سلامت مادر دارد؟

از مهم‌ترین مواردی که باعث بهبود وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری می‌شود، انجام ورزش و حرکات کششی سبک است. برای مادرانی که مشکلات جدی ندارند فعالیت‌های سبک به قدری اهمیت دارد که بسیاری از متخصصین و پزشکان به آن­‌ها توصیه می‌کنند از انجام روزانه این موارد غافل نشوند. فعالیت‌های ورزشی در این زمان سبب بالا رفتن ظرفیت‌های ریوی و بهبود توانایی تنفسی در مادر می‌شود. علاوه بر این، از ورم و افزایش وزن بیش از اندازه نیز جلوگیری می‌کند. برای داشتن زایمانی راحت و بهتر شدن خلق و خو نیز ورزش یک راه موثر و کم هزینه به حساب می‌آید.

برای انجام حرکات ورزشی سبک بهتر است در ابتدا با پزشک خود صحبت کرده و پس از اینکه پزشک شما تایید کرد، انجام ورزش را آغاز کنید. به این منظور انجام یوگا، پیاده‌روی‌های سبک، ورزش‌های هوازی معمولی و ورزش‌هایی که در کلاس‌های آمادگی زایمان یاد گرفته‌اید می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

شما می‌توانید روزانه نیم ساعت در منزل ورزش کرده و تاثیرات فوق العاده مثبت آن را روی سلامت خود و بهبود شرایط جسمی‌تان مشاهده کنید. انجام ورزش سبب بهبود سلامت قلب، پیشگیری از عوارض بارداری، تسکین درد کمر و لگن، بهبود خواب و کاهش استرس و فشار خون می‌شود. علاوه بر این تمرینات چگل نیز می‌تواند در بیشتر شدن سلامت شما، افزایش جریان خون، باز شدن لگن و حرکت بهتر روده و مثانه کمک کند.

تاثیرات مخرب استرس و نگرانی روی سلامت مادر باردار

موضوع مهمی که در مورد هفته بیست و هشتم بارداری باید بدانید این است که داشتن استرس بیش از اندازه می‌تواند تاثیرات منفی و مخربی روی سلامت مادر و به دنبال آن سلامت جنین داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده، مادرانی که در زمان بارداری مخصوصاً هفته‌های آخر شرایط روحی نامساعدی را تحمل می‌کنند، می‌توانند بیشتر از دیگر مادران در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های روحی خطرناک باشند.

علاوه بر این، استرس و نگرانی می‌تواند سبب ایجاد مشکلات خطرناک برای کودک بعد از به دنیا آمدن شود. برای مثال احتمال مشکلاتی مانند اوتیسم و لکنت زبان را در کودکان بالا می‌برد. به همین دلیل مادران باید در تمام طول بارداری مخصوصاً ماه‌های آخر کاملاً مراقب سلامت خود باشند و محیطی آرام و به دور از نگرانی را فراهم کنند. علاوه بر این مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل نیز می‌تواند سبب استرس مزمن و ایجاد مشکلاتی مانند خشم، پرخوری عصبی، وسواس فکری و حملات عصبی و شدید در مادران شود.

پس به منظور بهبود وضعیت مادر در هفته 28ام بارداری باید اطرافیان مراقب سلامت او باشند و خود مادر نیز اقدام به انجام یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی و تمرینات هوازی به منظور رفع استرس کند.

بهترین برنامه غذایی در هفته بیست و هشتم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری مانند هفته بیست و هشتم بارداری، مصرف مواد غذایی سالم و استفاده از انواع مولتی ویتامین اهمیت فراوانی دارد. در این هفته شما موظف به استفاده از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها هستید.

علاوه بر این، باید از مواد غذایی پر انرژی و سالم و متنوع در رژیم غذایی خود استفاده کنید. خوردن غذاهای حاوی امگا ۳ و آهن از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، بهتر است مصرف انواع میوه‌های تازه، سبزیجات دارای برگ سبز، آجیل، گوشت قرمز، مواد غذایی حاوی آهن و مقدار زیادی آب و آبمیوه‌های طبیعی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

زیرا این مواد علاوه بر تاثیر مثبتی که روی بهبود وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری دارد، سبب رشد بهتر جنین و وزن گیری او نیز می‌شود. بهتر است از مواد غذایی و خوراکی به میزان مناسب استفاده کرده و از پرخوری پرهیز کنید. در این زمان بدترین مواد غذایی برای سلامت شما و جنینتان غذاهای سرخ کردنی، تنقلات ناسالم و غذاهای فریز شده است زیرا این مواد نه تنها خاصیتی ندارند بلکه به دلیل داشتن مواد نگهدارنده مضر می‌توانند سلامت شما و جنینتان را به خطر بیندازند.

آزمایشات مهم در هفته بیست و هشتم بارداری

در سه ماهه سوم از جمله هفته بیست و هشتم بارداری پزشک برای بررسی بیشتر وضعیت شما و جنین‌تان اقدام به تجویز غربالگری می‌کند. علاوه بر این، انجام سونوگرافی نیز می‌تواند در این هفته برای بررسی وضعیت جنینتان ضروری باشد. در نظر داشته باشید تمامی این تست‌ها و آزمایشات ایمن بوده و به طوری طراحی شده‌اند که می‌توان با کمک آن­‌ها از وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری اطلاع پیدا کرد. پس اگر پزشک برای شما آزمایشی تجویز می‌کند بهتر است بدون اتلاف وقت آن را انجام دهید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

همچنین ممکن است پزشک در این هفته اقدام به انجام معاینه لگن کند که این مورد نیز کاملاً طبیعی بوده و مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. گاهی مواقع ممکن است علائمی داشته باشید که پزشک تشخیص به زایمان زودرس دهد به همین دلیل یکسری آزمایش برای شما می‌نویسد. اگر در این هفته نوزاد شما به صورت نارس به دنیا آمد به احتمال ۹۴ درصد زنده می‌ماند پس جای هیچگونه نگرانی نیست.

مهم‌ترین اقداماتی که باید در هفته بیست و هشتم بارداری انجام شود

جهت تشخیص وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری و اطمینان از سلامت جنین، یکسری اقداماتی وجود دارد که شما باید آن‌­ها را انجام دهید. این اقدامات عبارت است از:

  • به صورت مرتب تعداد لگد و تکان‌های جنین را محاسبه کرده و در صورتی که متوجه کاهش آن­‌ها شدید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ممکن است در این هفته با عارضه‌ای به نام سندروم پای بی‌قرار مواجه شوید. به همین دلیل برای برطرف کردن یا کاهش علائم آزاردهنده آن از مصرف مواد حاوی کافئین مانند قهوه یا چای خودداری کنید.
  • برای رفع دردهای عضلانی و کمر از مصرف هرگونه مسکن یا داروهای گیاهی خودداری کرده و به جای آن اقدام به ماساژ عضلات کنید.
  • برای راحت‌تر خوابیدن می‌توانید به طرف چپ بدن خوابیده و یک بالش نرم و نازک بین پاهای خود قرار دهید.

بایدها و نبایدهای مهم برای بهبود وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری

یکسری بایدها و نبایدهای مهم وجود دارد که برای بهبود وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری باید رعایت شود که در ادامه مهم‌ترین آن­‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • برای انجام پیاده‌روی از کفش‌های طبی مناسب استفاده کنید که بدون بند باشد تا مجبور نباشید برای بستن بند آن‌­ها خم شوید.
  • از نشستن یا ایستادن‌های طولانی مدت خودداری کنید.
  • از جابجایی و بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.
  • در صورتی که تاکنون واکسن‌های سیاه سرفه، دیفتری و کزاز تزریق نکرده‌اید بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که پزشک صلاح بداند این کار را انجام دهید.
  • از نظر روانی و روحی شرایط خود را ارتقا داده و از تکنیک‌های آرام‌سازی و کنترل استرس استفاده کنید.
  • تمامی ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که پزشک برای شما تجویز می‌کند را سر موقع مصرف کنید زیرا این مکمل‌ها رابطه مستقیمی با سلامت شما و جنینتان دارد.
  • برای بهبود وضعیت گوارشی بهتر است روزانه از ۶ وعده غذایی کوچک استفاده کنید که در هر کدام از آن­ها مواد غذایی سالم و مفید قرار دارند.
  • در ۳ ماهه سوم برای بررسی دقیق وضعیت مادر و اندازه‌گیری فشار خون باید هر دو هفته یکبار جهت انجام معاینات به پزشک مراجعه کنید.

مسافرت در هفته بیست و هشتم بارداری

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که امروزه بسیاری از مادران باردار از پزشک خود می‌پرسند این است که آیا می‌توانند به مسافرت بروند یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مسافرت در سه ماه آخر بارداری مشکلات و خطرات خاص خود را دارد و در صورتی که این سفر ضروری نیست بهتر است از رفتن به آن خودداری کنید. شما در این زمان باید به استراحت بپردازید و اقدامات ضروری برای زایمان را فراهم کنید.

البته اگر پزشک صلاح بداند می‌توانید تا چند روز به مسافرت بروید اما بهتر است محدودیت‌های آن را در نظر گرفته و زیاد در اتومبیل یا دیگر وسایل حمل و نقل ننشینید.

پیشنهاد مطالعه: وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

پس از مشاهده یکسری علائم و مشکلات در هفته بیست و هشتم بارداری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا مشکلی برای سلامت شما ایجاد نشود. این مشکلات عبارت‌اند از:

  • انقباضات عضلانی دردناک
  • سردرد، حالت تهوع و استفراغ ناگهانی
  • مشکل در نفس کشیدن و ایجاد درد ناگهانی در قفسه سینه
  • تب و لرز شدید و احساس درد در زمان دفع ادرار
  • داشتن ترشحات زیاد و بافت دار از واژن

داشتن یک یا چند مورد از علائم ذکر شده می‌تواند خطرناک باشد و سبب تهدید سلامت شما و جنین‌تان می‌شود. پس در صورت مشاهده به جای درمان خانگی یا عدم اهمیت بهتر است خود را به پزشک یا بیمارستان برسانید.

کلام پایانی

برای بهتر شدن وضعیت مادر در  هفته بیست و هشتم بارداری اقدامات فراوانی وجود دارد که در مرحله اول خود مادر و در مراحل بعد اطرافیان‌اش باید آن‌ها را انجام دهند. انجام کارهایی مانند ورزش و یا داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند در حفظ سلامت مادر بیشترین تاثیر را داشته باشد. علاوه بر این، مادران در این هفته باید به طور کامل فشار خون و ضربان قلب جنین را چک کنند تا مشکلی برای آن­‌ها ایجاد نشود. بهتر است برای حفظ سلامت خود و جنین‌تان حساسیت‌های این هفته را در نظر گرفته و توصیه‌هایی که پزشک به شما می‌کند را جدی بگیرید. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت مادر در هفته بیست و نهم بارداری را مطالعه نمایید.