وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری | وضعیت جنین

همانطور که مشاهده کردید، در مقاله قبلی به طور کلی درباره هفته بیست و هفتم باداری و وضعیت جنین صحبت کردیم. دوران بارداری، علاوه بر لذت‌بخش بودن و تجربه‌ی جدیدی که برای هر زنی به ارمغان می‌آورد، نیازمند داشتن یک سری آگاهی‌ها و مراقبت‌هایی نیز است. جنین رفته رفته برای قدم نهادن در دنیای جدید، آماده شده و تغییراتی می‌کند. در این دوران جنین هرچه بیشتر سر خود را به دهانه‌ی رحم نزدیک‌تر کند، بیشتر برای قدم نهادن در این دنیا آماده می‌شود. نوزاد شما اکنون وزنی معادل یک کیلوگرم داشته و به یک انسانی باهوش و دارای حواس تبدیل شده است.

مغز جنین که تا هفته‌های قبل صاف بوده، هرچه بیشتر قدم به جلو در این هفته می‌گذارد، از شکل صاف بودن خارج شده و دارای خمیدگی‌های زیادی به نام شکنج می‌شود. باید بگوییم که در هفته‌ی بیست و هشتم از دوران حاملگی، شما تا در آغوش گرفتن فرزندتان تنها 2 ماه دیگر باید صبر کنید. در این مقاله از سیناکر ما به بررسی وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری خواهیم پرداخت. پس همراه ما باشید.

هفته‌ی بیست و هشتم دوران بارداری به چه شکل است؟

در این هفته از دوران بارداری باید گفت، که شما وارد ماه هفتم شده و به طور کل، در سه ماه‌ی آخر بارداری خود هستید. احتمالا علاوه بر داشتن ذوق فراوان برای به آغوش کشیدن فرزندتان، دچار استرس نیز شده‌اید؛ چرا که تا زایمان تنها 2 ماه دیگر باقی‌مانده است. جنین درون رحم مادر روند تکامل و رشد خود را بیش تر از پیش طی نموده و حتی در این هفته‌ی شیرین از بارداری، ممکن است رویا ببیند. با توجه به تقویم بارداری و بررسی‌های پزشکان، علائمی که در شما ظاهر می‌شود، بسیار بیشتر از هفته‌های گذشته است. ممکن است گاهی اوقات، با لگد زدن‌های نوزادتان از خواب بیدار شده و یا حتی، پاهایتان دچار ورم شود.

سعی کنید با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری، به خوبی از خود مراقبت نموده و زیر نظر پزشک و متخصصین مربوطه، با انجام دادن حرکات کششی، درد را در برخی از اندام‌های خود به حداقل رسانده تا بتوانید به راحتی استراحت کنید. همواره ورزش نمودن و انجام دادن حرکات ورزشی ساده، بسیار می‌تواند دردهای ناشی از بارداری شما را  کاهش داده و روند بارداری شما را با درد کمتری پیش ببرد.

علائم سقط جنین در هفته‌ی بیست و هشتم از دوران حاملگی

سقط جنین در این هفته از دوران بارداری در واقع مرده‌زایی شمرده می‌شود. شما ممکن است در این مرحله از بارداری، به دلیل مشکلات ژنتیکی و یا فشار خون بسیار زیاد، دچار سقط جنین شوید. با این حال اگر هرکدام از علائمی که در ادامه‌ی مطلب گفته می‌شود را داشتید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. این علائم به شرح زیر می‌باشند:

  • خونریزی از ناحیه‌ی واژینال به شکل خفیف یا شدید
  • درد و گرفتگی در ناحیه‌ی شکم و کمر
  • متوقف شدن حرکات جنین و یا کندی آن
  • خروج مایع یا بافت از درون واژن

وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری

جنین در این هفته از دوران حاملگی درون رحم مادر، ۲۵٫۵ سانتی‌متر می‌شود. علاوه بر این قد نوزاد به 31 سانتی‌متر رسیده و وزنی معادل 1190 گرم دارد. اما بغیر از این موارد، جنین در این هفته‌های آخر از حاملگی تغییرات منحصر به فرد دیگری نیز دارد. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شود:

  • مغز نوزاد در هفته‌ی بیست و هشتم بارداری به شدت رشد کرده و روند تکامل خود را، با سرعت زیادی سپری می‌کند. با به وجود آمدن برجستگی‌هایی روی مغز نوزاد که به آن شکنج می‌گویند، مغز از حالت صافی خارج می‌شود.
  • باید گفت که حرکت‌های مربوط به چشم در جنین‌ها، از هفته‌ی چهاردهم بارداری شروع می‌شود. اما با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری، این حرکات بسیار شدت می‌گیرد.
  • بند ناف در این هفته‌ی بسیار حساس از دوران حاملگی، هنوز در حال رشد است. ارتباطی که بین جفت و جنین وجود دارد، از طریق بند ناف ایجاد می‌شود. توسط بند ناف درون رحم مادر، مواد مغذی و املاح مورد نیاز برای رشد جنین، به جنین رسیده و مواد زائد درون رحم دفع می‌گردد. تا زمانی که نوزاد متولد شود، بند ناف طولی معادل 30 تا 100 سانتی‌متر و قطری معادل 16 میلی‌متر دارد.
  • سیستم‌های عصبی در این هفته از بارداری به رشد و تکامل خود ادامه داده و در این زمان، دمای بدن نوزاد را درون رحم مادر کنترل نموده و حرکات ریتمیک تنفس جنین را مدیریت می‌نمایند.

جنین در این دوران از بارداری، به چه شکلی است؟

با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری، نوزاد شما در این زمان به اندازه‌ی یک آناناس خوشمزه شده است و در واقع اندازه‌ی آن به ۲۵٫۵ سانتی‌متر می‌رسد. ضربان قلب نوزاد کوچک شما در این هفته از بارداری نسبت به هفته‌های گذشته پایین آمده و ضربان قلب او به 140 ضربه در دقیقه رسیده است. جنین در این‌جا رفته رفته سرش رو به دهانه‌ی رحم قرار گرفته و در وضعیت زایمان است. نطفه‌ی کوچکی که در ابتدا هیچ چیزی نداشت، اکنون می‌تواند پلک بزند، سرفه و یا سکسکه کند و همچنین، تمرینات تنفسی را پیش از بدنیا آمدن انجام دهد.

سونوگرافی در هفته‌ی بیست و هشتم از دوران بارداری لازم است؟

در هفته‌ی 28 از دوران حاملگی نیازی به سونوگرافی ندارید. در واقع باید گفت در مدت زمان بارداری، نیازی به انجام سونوگرافی‌های متعدد نیست؛ مگر در موارد خاصی که پزشک شما، احتمال بروز مشکل خاصی را بدهد. از این‌رو سونوگرافی در این هفته با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری، تجویز می‌گردد.

شمردن ضربات جنین در این هفته‌ی طلایی از دوران حاملگی

یکی از نگرانی‌هایی که ممکن است هر مادری در دوران بارداری داشته باشد، بررسی حرکات نوزاد خود در رحم است. جنین از هفته‌های اول بارداری که هنوز رشد زیادی نداشته، حرکت می‌کند. اما شما در هفته‌ی بیست و هشتم حاملگی می‌توانید ضربات جنین خود را شمارش نمایید. دو روش برای این کار وجود دارد، که توصیه می‌کنیم برای انجام آن، زمان مشخصی را در نظر گرفته تا شرایط هر روز یکسان باشد. این دو روش به شرح زیر است:

  • برای شمارش ضربات حرکت نوزاد خود در ابتدا به پهلو دراز کشیده و هر حرکتی را که احساس کردید، بشمارید. باید طی یک دوره دوساعته، حداقل 10 حرکت را از جنین خود حس کنید. اگر تعداد ضربات نوزاد قبل از دوساعت به 10 حرکت رسید، کار شما به اتمام رسیده و نوزاد شما در وضعیت خوب و طبیعی قرار دارد.
  • وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری مانند سایر هفته‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، از این‌رو توجه به شمارش ضربات امری مهم قلمداد می‌شود. در روش دوم برای شمارش به پهلو دراز بکشید، و در طول مدت زمان یک ساعت، حرکات را بشمارید. این عدد، عدد خط پایه است؛ در طول هفته سه مرتبه این کار را انجام داده و به دنبال تعداد حرکت‌های مشابه و یا اعداد بیشتر از خط پایه باشید.

رشد و تکامل جنین در هفته‌ی بیست و هشتم دوران بارداری

دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. این‌که شما نسبت به هفته‌های مختلف بارداری دارای آگاهی و اطلاعات کافی و درست باشید، بسیار در روند حاملگیتان می‌تواند مفید باشد. در هفته‌های گذشته، چشم نوزاد شما بسته بود اما، با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری، در این زمان نوزاد شروع به باز و بسته نمودن پلک‌هایش می‌کند و رنگدانه‌های مردمک چشم‌های نوزاد، کاملا شکل گرفته است. البته باید گفت حتی اگر می‌شد ‌چشم‌های نوزاد خود را ببینید، از رنگ آن نمی‌توانستید مطمئن باشید؛ چرا که رنگ چشم نوزادان 6 ماه تا 1 سال بعد از تولد، تغییر پیدا می‌کند.

حرکات جنین در هفته‌ی 28 از دوران حاملگی

جنین‌ها زمانی که در داخل رحم مادر هستند، بسیار فعال می‌باشند. آن‌ها می‌توانند دست و پاهای خود را کشیده، از روی هیجان به دیواره‌ی رحم لگد زده، توسط آرنج‌های کوچک خود به شما ضربه زده و یا حتی، احتمال دارد غلت زده و بدن خود را به حالت کشیده در بیاورند. البته‌ نکته بسیار مهم و قابل ذکر در اینجا این است که تعداد حرکات، شدت و یا قدرت جنین به عواملی نظیر: هفته‌ی بارداری و یا اینکه رحم مادر چه میزان فضای خالی برای حرکت و جنبش جنین دارد، بستگی دارد.

با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری، ممکن است احساس شما نسبت به حرکات جنین خود نسبت به سایر هفته‌ها متفاوت باشد. برخی از مادران باردار، حرکات جنین در رحم خود را این گونه توصیف می‌کنند: احساس لرزش، لگدهای تند و سریع، کشش‌های آرام، فشار کم، غلت زدن آهسته، چرخش، جست و خیز کردن، انقباض و کشش‌های ماهیچه ای.

  • نکته‌ی مهم:

در خصوص حرکات جنین در هفته‌ی بیست و هشتم از دوران بارداری، ممکن است که پزشک و یا متخصص از شما بخواهد تا حرکات جنین خود را زیر نظر گرفته و آن‌را بررسی نمایید. در برخی موارد ممکن است در زمان شمارش ضربات و حرکات، جنین شما به خواب رفته باشد. از این‌رو با خوردن یک چیز شیرین و یا صحبت کردن با او، ضمن دراز کشیدن به پهلوی چپ، می‌توانید حرکات او را بشمارید. اگر همواره هیچ حرکت و ضربه‌ای را احساس نکردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

تغذیه‌ی درست در هفته‌ی بیست و هشتم از دوران بارداری

با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری و قرارگیری در سه‌ماهه سوم از دوران حاملگی، مصرف کردن مولتی ویتامین‌ها زیر نظر پزشک بسیار مهم و حائز اهمیت است. شما باید تمامی مواد مغذی و لازم برای رشد جنین را به خوبی به بدن خود برسانید، تا بتوانید بارداری خوبی داشته و فرزند سالمی را به دنیا بیاورید. خوردن بسیاری از غذاها به رشد و نمو جنین شما کمک می‌کند. یکی از مواد مغذی که برای رشد مغز نوزاد شما بسیار مهم است، مصرف غذاهایی است که حاوی امگا3 می‌باشند.

علاوه بر این، شما می‌توانید برخی از غذاها را به عنوان میان وعده‌های بسیار مغذی در کنار رژیم غذایی مخصوص به خود مصرف نمایید. این مواد شامل موارد زیر هستند:

  • میوه‌های تازه و خشک‌ شده
  • سالاد‌ها
  • نان‌های بخارپز شده
  • سویا
  • رشته ‌فرنگی
  • آجیل

باید این نکته را ذکر کنیم که جنین بیشترین مقدار آهن را در سه ماهه‌ی سوم بارداری دریافت می‌نماید. بنابراین با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری و قرارگیری در سه‌ماهه سوم از دوران حاملگی، باید غذاهایی که آهن در آن‌ها بسیار بالا بوده و ارزش غذایی زیادی دارند را مصرف نمایید. غذاهایی که آهن مورد نیاز بدن شما را به منظور رساندن آهن مورد نیاز جنین تامین می‌کند شامل، گوشت قرمز، ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، حبوبات مانند، نخود، لوبیا و عدس، نان سبوس‌دار، سبزی‌های برگ سبز، میوه‌های خشک است.

پیشنهاد مطالعه: هفته بیست و هشتم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته‌ بیست و هشتم از دوران بارداری به معنای چند ماهگی است؟

احتمالا به این موضوع آگاه هستید که اولین روز حاملگی مصادف با آخرین روز از عادت ماهیانتان است. دو هفته بعد از قاعدگی، تخمک‌گذاری رخ داده و لقاح انجام می‌گیرد. از این‌رو، در دوهفته‌ی ابتدایی حاملگی اصلا جنینی تشکیل نشده است؛ به همین علت هم همیشه سن جنین از سن بارداری به اندازه‌ی دو هفته کمتر است. علاوه بر این‌ها در هفته‌ی 37 از دوران بارداری، یعنی زمانی که 9 ماه کاملا تمام شده است، تا 42 هفتگی امکان زایمان وجود دارد.

ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که حال، مدت زمان بارداری بیشتر از 9 ماه شده است، اما باید گفت تمامی این عناوین و هفته‌ها به صورت قرارداری است. از این‌رو، با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری، شما ماه ششم را پشت سر گذاشته و در انتهای ماه هفتم قرار دارید.

کلام پایانی

با توجه به مطالبی که در این مقاله در خصوص جنین در هفته‌ی بیست و هشتم از حاملگی به شما عزیزان ارائه دادیم، باید گفت این دوران مانند سایر هفته‌های بارداری بسیار مهم و حائز اهمیت است.

در این دوران نوزاد شما مراحل رشد و تکامل خود را با سرعت زیادی سپری نموده و تقریبا مراحل رشدش را کامل کرده است. جنین می‌تواند در این زمان رویا ببیند، پلک بر هم بزند و ضربان قلب منظم‌تری نسبت به سایر ماه‌ها داشته باشد. اندازه‌ی جنین شما با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و هشتم بارداری، چیزی معادل 25.5 سانتی‌متر بوده و وزن نوزاد دلبندتان حدود 1190 گرم شده است. همواره به این نکته توجه داشته باشید که استراحت و تغذیه‌ی مناسب، می‌تواند بارداری دل‌پذیری را برای شما به ارمغان بیاورد. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری را مطالعه نمایید.

ارسال سریع و مطمئن

تحویل فوری در شهر تهران

پشتیبانی مداوم

پاسخگویی پزشکان در اپلیکیشن سیناکر

خدمات پس از فروش

۷ روز ضمانت بازگشت کالا

در صورت خرید از فروشگاه آنلاین سیناکر