قد و وزن، رشد و وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری | وضعیت جنین

اگر هفته بیست و ششم بارداری و وضعیت جنین را سپری کرده‌اید و نزدیک هفته بیست و هفتم بارداری هستید، بهتر است خواندن این مقاله را از دست ندهید زیرا می‌توانید به راحتی از وضعیت جنین خود آگاه شوید. وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری به این صورت است که بسیاری از اندام‌های آن در حال رشد و تکامل هستند.

از جمله ماهیچه‌های مربوط به تنفس و ریه‌ها در حال تکمیل شدن می‌باشند. با در نظر گرفتن این موضوع که در این هفته شما باید بیشتر مراقب سلامت جنین خود باشید، می‌توانید بارداری بدون خطری را تجربه کنید. هفته بیست و هفتم آخرین هفته سه ماهه دوم به حساب می‌آید که اتفاقات مختلفی برای بدن جنین می‌افتد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اندازه جنین در هفته 27 بارداری

اولین موردی که تمامی مادران باردار باید بدانند اندازه جنین در هفته بیست و هفتم است. در این زمان جنین شما حدود ۳۷ سانتی‌متر قد و وزنی نزدیک به ۸۶۰ گرم دارد، در اغلب موارد بیشتر نوزادان دارای قد و وزنی طبیعی هستند. البته ممکن است جنین برخی از مادران اندازه و وزنی غیر طبیعی، بیشتر یا کمتر از این مقدار داشته باشند که اصلاً جای نگرانی نیست و در این شرایط نیز مادران می‌توانند نوزادی کاملاً سالم به دنیا بیاورند.

وضعیت مغز و سلول‌های عصبی در هفته بیست و هفتم بارداری

موضوع مهمی که در مورد وضعیت جنین هفته بیست و هفتم بارداری باید بدانید، وضعیت مغز و سیستم عصبی مرکزی جنین است. در این زمان مغز در حال کامل شدن است و سلول‌های عصبی در حال ایجاد ارتباطی بین مغز و بدن هستند.

از اوایل هفته بیست و هفتم بارداری بلوغ مغز و سلول‌های عصبی بیشتر می‌شود و جنین را برای زندگی خارج از بدن مادر آماده می‌کنند. در این شرایط سیستم عصبی و مغز نسبت به ماه‌های قبل، روند بهتری پیدا کرده‌اند ولی باز هم نیاز به کامل شدن دارند.

به این صورت که تکامل مغز تا چند هفته دیگر ادامه پیدا کرده و سلول‌های عصبی مرکزی و محیطی نیز به روند کامل شدن خود و ایجاد ارتباطی بهتر با مغز ادامه می‌دهند. در این هفته سیناپس‌ها و نورون‌های مغز در حال تشکیل شدن هستند و قسمت‌های مختلف مغز در حال ایجاد ارتباطات پیچیده است.

وضعیت پوست و ماهیچه‌های جنین در هفته بیست و هفتم

در این قسمت سعی داریم در مورد وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری از نظر پوست و ماهیچه‌ها صحبت کنیم. در این هفته پوست جنین شما بسیار نازک و چروکیده است به صورتی که می‌توان رگ‌های زیر پوست را به راحتی مشاهده کرد.

در هفته ۲۷ به تازگی چربی و ماهیچه‌های جنین در حال رشد هستند و بیشترین حجم بدن او را استخوان و اسکلت تشکیل داده است. از این هفته تا نزدیک به هفته ۳۵، بدن شروع به تولید حجم زیادی از چربی‌های قهوه‌ای و ماهیچه می‌کند.

به همین دلیل اوایل هفته بیست و هفتم را می‌توانیم بعنوان دوره تکامل و تولید ماهیچه و چربی وهمچنین حجیم‌تر شدن بدن جنین نام ببریم. در این زمان رگ‌ها و وریدهای خونی شروع به کمرنگ‌تر شدن می‌کنند و رشد بدن نیز افزایش محسوسی پیدا می‌کند.

اندام‌های داخلی بدن جنین در هفته 27 بارداری

علاوه بر اندام‌های بیرونی مانند پوست، گوش و چشم‌ها، اندام‌های داخلی بدن مانند قلب، کبد، کلیه و اندام تناسلی نیز در حال رشد و تکامل هستند. برای مثال صدای قلب در این هفته بلندتر و قوی‌تر می‌شود و به راحتی با گوشی پزشکی می‌توان آن‌را شنید.

علاوه بر این، اندام‌های دیگر مانند کبد، کلیه و اندام‌های تناسلی تکامل خود را شروع می‌کنند ولی کامل شدن آن‌ها تا چند هفته زمان نیاز دارد. پس می‌توانیم بگوییم در اوایل هفته بیست و هفتم هنوز کبد، کلیه و سیستم ایمنی جنین کامل نیستند و سطح مغز صاف است و چین خوردگی‌های روی آن مشخص نیستند.

در این هفته اندام‌های ذکر شده به تازگی تکامل خود را شروع کرده و شروع به کامل شدن و رشد کردن می‌کنند. جالب است بدانید برخی از کارشناسان و پزشکان معتقدند خواب دیدن جنین نیز از اوایل هفته بیست و هفتم بارداری آغاز می‌شود. پس در مورد وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری باید بگوییم که زمان اوج تکامل اندام‌های داخلی و بیرونی، همین زمان است.

اهمیت در نظر گرفتن حرکت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

موضوع مهمی که بسیاری از پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند این است که برای حفظ سلامت جنین خود به صورت مرتب حرکات و لگدهای او را در نظر بگیرند. در بسیاری از مواقع شاهد سقط جنین در هفته‌های بیست و ششم تا بیست و هشتم بوده‌ایم، به همین دلیل مادران باردار باید تعداد حرکات جنین خود را محاسبه کنند.

اگر تعداد این حرکات از ۶ تا ۱۰ حرکت در یک ساعت کمتر بود شما باید با پزشک خود مشورت کنید. معمولا در هفته بیست و هفتم بارداری به دلیل این‌که جنین هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است، به راحتی می‌تواند حرکت کند، تکان بخورد، بچرخد و لگد بزند. پس در صورتی که حرکات او از حد طبیعی کمتر است باید به صورت مرتب وضعیت قلب و ضربان قلب او چک شود تا از وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری مطمئن شویم.

مهم‌ترین مواد غذایی برای رشد بهتر جنین هفته بیست و هفتم بارداری

یکی دیگر از موارد مهم در هفته بیست و هفتم بارداری، مصرف مواد غذایی سالم و مقوی است. همان‌طور که گفته شد در این مواقع جنین شما از نظر ریوی و مغزی در حال رشد کردن است به همین دلیل باید از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی استفاده کنید. اسید فولیک، ویتامین D ، آهن و کلسیم از جمله مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که شما باید به صورت روزانه آن‌ها را استفاده کنید.

علاوه بر این، مصرف چربی‌های سالم از جمله امگا ۳ نیز نقش مهمی در باهوش شدن جنین و بهبود خلق و خوی مادر دارد. در صورتی که به طور مرتب توسط پزشک چکاپ شوید، پزشک تمامی مواد مورد نیاز بدن جنین را برای شما تجویز می‌کند. همچنین در این زمان بهتر است از مصرف انواع مواد سرخ کردنی یا تنقلاتی که چربی آن سبب آسیب به مغز جنین می‌شود خودداری کنید. به جای آن از انواع سبزیجات، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، غلات، لبنیات و… استفاده کنید.

مهم‌ترین اقدامات برای حفظ سلامت جنین در هفته 27

یکسری اقدامات موثر وجود دارد که مادران باردار موظف هستند برای حفظ سلامت جنینشان و رشد بهتر او انجام دهند؛ در ادامه مهمترین کارها و اقدامات را به شما معرفی می‌کنیم:

  • استراحت و خواب کافی را فراموش نکنید.

استراحت و خواب کافی بیشترین تاثیر را روی حفظ سلامت مغز جنین دارد. علاوه بر این، از ایجاد مشکلات روحی پس از تولد برای کودک جلوگیری می‌کند. به دلیل تغییرات هورمونی در هفته بیست و هفتم، ممکن است انرژی شما زیاد باشد، پس برای رفع انرژی می‌توانید کارهایی مانند پیاده‌روی انجام داده و بهتر است از انجام کارهای سنگین پرهیز کنید و وقت بیشتری را برای استراحت صرف نمایید.

  • از مصرف زیاد مایعات پرهیز کنید.

درست است که مصرف انواع مایعات طبیعی از جمله آب سالم تاثیر زیادی روی حفظ سلامت جنین شما دارد ولی بهتر است برای پیشگیری از آسیب به جنین، از مصرف بیش از اندازه مایعات خودداری کنید. وضعیت جنین هفته بیست و هفتم بارداری به گونه‌ای است که به مایعات زیاد احتیاج ندارد.

  • ورزش‌ و نرمش سبک انجام دهید.

انجام حرکات ورزشی سبک و نرمش کردن نقش مهمی در افزایش سلامت جسمی جنین دارد و روی تکامل بهتر مغز و سلول‌های عصبی او تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

وضعیت ریه‌ها در هفته 27ام بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری ریه‌ها و شش‌ها همانند مغز و اعصاب در حال رشد و تکامل هستند. در این زمان کیسه‌های هوا به اندازه کافی رشد کرده‌اند تا جنین بتواند در بیرون بدن مادر اقدام به تبادل هوا کند. علاوه بر این، در این زمان سلول‌های ریه شروع به تولید و ساخت مقدار کمی سورفاکتانت می‌کنند.

البته تولید سورفاکتانت تا چند هفته بعد نیز ادامه دارد ولی شروع ساخت آن جهت پیشگیری از فروپاشی کیسه‌های هوا از اوایل هفته ۲۷ بارداری است. میزان سکسکه در هفته بیست و هفتم نسبت به زمان‌های دیگر بیشتر است، زیرا هنگامی که ریه‌ها شروع به رشد کردن می‌کنند، احتمال سکسکه نیز بیشتر می‌شود.

وضعیت چشم و گوش در هفته بیست و هفتم بارداری

در اوایل هفته بیست و هفتم بارداری روی گوش جنین با یک لایه محافظتی به نام ورنیکس پوشیده شده است و به همین جهت صداهایی که جنین می‌شنود بسیار خفه است. با این حال او می‌تواند مقدار بسیار کمی از صداها را شنیده و به آن‌ها عکس العمل نشان دهد.

همچنین صداهای ناگهانی یا خیلی بلند ممکن است سبب تکان خوردن یا ترس او شود. در مقابل، چشمان جنین به خوبی باز و بسته شده و او می‌تواند تا حدودی به نور واکنش نشان دهد.

همچنین می‌تواند اطراف رحم مادر را تا فاصله بسیار کم مشاهده کند. در این زمان مژه، ابرو و موهای جنین شروع به رشد و مشخص شدن می‌کنند. معمولاً سونوگرافی‌هایی که در این هفته انجام می‌شود برای بررسی چشم و گوش جنین نیز است و با این کار می‌توان از سلامت چشم‌ها نیز مطمئن شد. در مورد وضعیت جنین هفته بیست و هفتم بارداری باید بگوییم که چشم و گوش او نیز در حال تکامل هستند.

آیا استرس و ناراحتی مادر در هفته 27ام تاثیری روی سلامت جنین دارد؟

بله؛ هر چقدر میزان استرس، ناراحتی، تشویش، نگرانی و اضطراب مادر در دوره بارداری بیشتر باشد، احتمال این‌که جنین به مشکلات روحی و روانی پس از به دنیا آمدن مبتلا شود، بیشتر است. در هفته بیست و هفتم بارداری به دلیل این‌که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری هستند، در نتیجه مادر باردار باید به طور کامل مراقب حالات روحی خود باشد.

در این زمان نباید هیچ‌گونه استرسی به مادر وارد شود؛ علاوه بر این، داد و فریاد یا گریه کردن مادر نیز سبب ایجاد مشکلات فراوان برای جنین می‌شود. در هفته بیست و هفتم بارداری مادر موظف به استراحت کامل و دوری از محیط‌های استرس زا است.

بسیاری از پزشکان پس از بررسی وضعیت جنین در هفته 27 بارداری در مادرانی که بیش از حد استرس داشته‌اند، عنوان کردند که این استرس تاثیرات مخربی روی جنین داشته است. پس در کنار مصرف مواد غذایی و انواع ویتامین‌های ضروری، بهتر است فشارهای روحی و جسمی را به حداقل رسانده و از خستگی و نگرانی دوری کنید.

پیشنهاد مطالعه: هفته بیست و هفتم بارداری؛ وضعیت مادر

آیا انجام سونوگرافی در هفته 27ام به جنین آسیب می‌زند؟

ممکن است پزشک به دلیل حساسیت‌های بالایی که 3 ماه دوم و سوم بارداری دارند، به طور مرتب برای شما سونوگرافی بنویسد. به همین دلیل بسیاری از مادران باردار سوال می‌کنند که آیا انجام سونوگرافی‌های مداوم آسیبی به جنین نمی‌زند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که محققان بیش از ۳۰ سال است که روی سونوگرافی تحقیق می‌کنند و تاکنون عوارضی از آن پیدا نکردند. در سونوگرافی به جای اشعه ایکس از امواج اولتراسوند استفاده می‌شود و این امواج خطری برای جنین ندارند. پس نگران این موضوع که سونوگرافی ممکن است تاثیرات منفی روی سلامت جنین شما داشته باشد، نباشید.

علاوه بر این، هنگامی که پزشک برای بررسی سلامت جنین شما در هفته بیست و هفتم انجام سونوگرافی تجویز می‌کند، بهتر است هرچه سریع‌تر آن‌را انجام دهید.

کلام پایانی

اطلاع از وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری از نکات مهم و ضروری به حساب می‌آید، زیرا در این زمان جنین رو به رشد و تکامل است و باید به صورت مرتب سلامت او بررسی شود. در این زمان جنین اندازه‌ای نزدیک به ۲۴ سانتی‌متر و وزنی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم دارد.

همچنین ماهیچه‌های او در حال قوی شدن هستند. نکته مهمی که تمامی مادران باردار باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند این است که از اوایل تا اواخر بارداری به طور مرتب سلامت جنین خود را چک کنند. سلامت او در هفته بیست و ششم تا بیست و هشتم از حساسیت بیشتری برخوردار است و بررسی دقیق، از ایجاد مشکلات و آسیب‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

پس در صورتی که می‌خواهید فرزندی سالم و به دور از هرگونه مشکل داشته باشید، بهتر است تمامی توصیه‌های مهم را در این دوره جدی گرفته و سلامت خود و جنین را در اولویت قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت جنین در هفته ۲۸ بارداری را مطالعه نمایید.