اندازه، وزن، شکل و وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری | وضعیت جنین

هفته ۲۹ بارداری مربوط به ماه هفتم از دوران بارداری است. این دوره از بارداری که از نظر جسمی و روحی به عنوان حساس‌ترین دوران بارداری شناخته می‌شود، درست در ابتدای سه ماهه سوم بارداری قرار دارد. همچنین وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری در مرحله پیشرفته‌ای از رشد قرار دارد. اصولا در هفته ۲۹ بارداری، هفته‌های چالش برانگیز بارداری آغاز شده است. نوزادی که روز به روز در رحم رشد می‌کند و سنگین‌تر می‌شود، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی‌هایی در مادر همچون تنگی نفس و درد در پاها نیز شود. با این حال رشد جنین نشانه نزدیک شدن به تولد و روزی است که نوزاد را در آغوش خواهید گرفت.

جنین در رحم در هفته بیست و نهم بارداری به رشد خود ادامه می‌دهد. ساختار استخوانی نوزادی که در رحم بسیار فعال است، به تدریج به سفت می‌شود. اگرچه هر نوزادی خط رشد مخصوص به خود را دارد. در حالی که سر نوزاد در هفته‌های قبل بزرگتر از بدنش بود، اما اکنون در این هفته‌ها با بدن او متناسب می‌شود. ظاهری شبیه نوزاد پیدا می‌کند. علاوه بر رشد مغزی نوزاد ۲۹ هفته‌ای، ماهیچه‌ها و ریه‌های او به رشد ادامه می‌دهند. برخی از نوزادان نیز ممکن است در این هفته‌ها شروع به رشد مو کرده باشند. با این حال ما در این مقاله می‌خواهیم به وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری بپردازیم. پس همراه ما باشید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از خواندن این مطلب، مقاله مربوط به وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری را مطالعه نمایید.

تغییرات جنین در هفته بیست و نهم بارداری

رشد نوزاد در رحم، هورمون‌های ترشح شده و تفاوت در عملکرد بدن مادر باعث می‌شود که مادر در طول بارداری تغییرات زیادی را تجربه کند. از جمله وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری با تغییرات زیادی همراه است که ما در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم که به شرح زیر هستند:

  • از این هفته جنین سریع‌تر رشد خواهد کرد و نوزاد شما نیز در این هفته حدود ۴۰ سانتیمتر قد و ۱.۱ کیلوگرم وزن دارد.
  • در این هفته مغز به اندازه کافی رشد کرده است، لذا نوزاد می‌تواند تنفس و دمای بدن خود را کنترل کند.
  • ریه‌های او به اندازه کافی رشد کرده تا قادر به نفس کشیدن باشد، اما هنوز به تنهایی توان این کار را ندارد.
  • در این هفته از مغز استخوان شروع به تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود.
  • کودک شروع به ساخت سیستم ایمنی‌اش می‌کند و به لطف آنتی بادی‌هایی نیز که از بدن شما عبور می‌کند، سیستم ایمنی او را تقویت می‌کند.
  • تحرک کودک شما در این هفته ادامه دارد و حتی می‌تواند بعد از غذا خوردن یا زمان استراحت فعال‌تر باشد.
  • موهای جنین در این هفته رشد کرده و بر روی سر و بدنش قابل مشاهده است.
  • ناخن‌های جنین به طور کلی رشد کرده و بر روی انگشتان دست و پاهای او دیده می‌شوند.
  • چشم‌ها در جلوی سر جنین قابل مشاهده هستند، اما پلک‌ها هنوز کاملا تشکیل نشده‌اند.
  • جنین در هفته ۲۹ قادر به تشخیص صداها و احساس لرزش‌ها است. لذا می‌تواند به هر صدای نزدیک شکم واکنش نشان بدهد.
  • پوست جنین هفته بیست و نهم، نازک‌تر و شفاف‌تر از پوست نوزادان تازه متولد شده است.

موارد گفته شده از مهم‌ترین تغییرات جنین در هفته بیست و نه‌ام حاملگی هستند.

حالت نشستن نوزاد بیست و نه هفته‌ای در رحم

وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری به گونه‌ای است که می‌توان حتی چگونه نشستن نوزاد را بررسی کرد. لذا در این هفته برخی از نوزادان هنوز در حالت نشسته در رحم، یعنی در حالت بریچ هستند. برخی از آن‌ها ممکن است وضعیت خود را در رحم تغییر داده و شروع به وارونه ایستادن کرده باشند. در این حالت نوزاد به سمت پایین حرکت می‌کند و سر خود را به سمت دهانه رحم می‌چرخاند. وارونه شدن نوزاد بیست و نه هفته‌ای در رحم توسط پزشکان به عنوان نشانه زایمان زودرس تعبیر نمی‌شود. حتی اگر نوزاد در این هفته هنوز نچرخیده باشد. اما در هفته‌های بعد به حالت سر به پایین بر‌می‌گردد.

آیا درد در هفته بیست و نهم جنین وجود دارد؟

این امکان وجود دارد که درد در وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری به واسطه وجود انقباضات وجود داشته باشد. اما معمولا این انقباضات بدون درد و نامنظم هستند که به آن اصطلاحا برکستون هیکس گفته می‌شود. البته این انقباضات و دردهای کاذب به این معنی است که رحم برای روند زایمان آماده می‌شود. با این حال همانطور که بدن مادر برای تولد آماده می‌شود، ممکن است به طور نامنظم درد را تجربه کند. اما اگر این دردها منظم، دردناک و شدیدتر شوند، برای خطر زایمان زودرس باید با پزشک خود مشورت کنید.

نوزادی که در هفته بیست و نهم به دنیا می‌آید زنده می‌ماند؟

اصولا به زایمان‌هایی که قبل از هفته سی و هفتم اتفاق می‌افتد، زایمان زودرس گفته می‌شود. حال اینکه اگر در وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری، نوزاد به دنیا بیاید، می‌تواند زنده بماند. به‌طور کلی اگر نوزادان در سه ماه آخر تولد، زودتر به دنیا بیایند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. تا هفته ۲۹ بارداری، بیشتر راه‌های هوایی کوچک در ریه‌های کودک جایگزین شده است. در عین حال تعداد کیسه‌های هوایی کوچک نیز افزایش یافته است.

در واقع ماده سورفکتانت (Surfactant) که فشار سطحی داخل این کیسه‌های هوا را کاهش می‌دهد، به شکل‌گیری ادامه خواهد داد. همچنین همانطور که ریه‌های کودک رشد می‌کند، برای آماده شدن پس از زایمان به طور ریتمیک تنفس می‌کند. از این رو همه این تحولات ممکن است به نوزاد اجازه دهد تا در صورت زایمان زودرس در وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری با کمک پزشک زنده بماند.

اضافه وزن در هفته بیست و نهم بارداری چقدر است؟

این سوالی است که شاید برخی مادران داشته باشند که اضافه وزن در وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری چقدر است؟ در پاسخ باید بگوییم که اولا همه مادران افزایش وزن یکسانی را تجربه نمی‌کنند و ثانیا باید بکوشند تا وزن خود را مناسب نگه دارند و از افزایش وزن بیش از حد یا ناکافی اجتناب کنند. با این حال یک مادر از ابتدای بارداری تا هفته ۲۹ چیزی بین ۸ تا ۱۱ کیلوگرم مجموع وزنی است که به دست می‌آورد. در واقع افزایش وزن متعادل مادر از ابتدای بارداری طبیعی است. پس از یک هفته مشخص، مادر هر هفته تقریبا نیم کیلوگرم وزن اضافه می‌کند. به علاوه افزایش وزن کمی بیشتر یا کمتر از نیم کیلوگرم طبیعی است.

مراقبت‌های از جنین در هفته بیست و نهم بارداری

یکی از مهمترین کارهایی که مادران باردار می‌توانند برای کمک به سلامت وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری انجام دهند، مراقبت‌های از جنین است. زیرا جنین در هفته ۲۹ در حال رشد سریع است و نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. از این رو برخی از مهمترین این مراقبت‌ها عبارت است از:

  • مراقبت‌های تغذیه‌ای

یکی از مهمترین مراقبت‌ها که به سلامت وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری کمک شایانی می‌کند، مراقبت‌های تغذیه‌ای است. تغذیه مناسب که به معنای استفاده از مواد مغذی کافی و سالم و همینطور متنوع است، می‌تواند به سلامت جنین و مادر کمک کند. غذاهای مغذی مانند میوه‌های خشک، آجیل و ماست در میان‌وعده‌ها خیلی مناسب هستند. به علاوه استفاده متعادل از مواد غذایی همچون غلات، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی، کلسیم، اسید فولیک، آهن، فیبر در این دوره از بارداری توصیه می‌شود.

  • مراقبت‌های پیشگیری از عفونت

در این مرحله از بارداری به خاطر اینکه سیستم ایمنی جنین و مادر ضعیفتر است، مراقبت‌های بهداشتی و شخصی اهمیت بالایی می‌یابد. این مراقبت‌ها همچون شستشوی منظم دست و اجتناب از محیط‌های آلوده و عفونی است که می‌تواند از تهدید سلامت جنین هفته بیست و نهم بارداری به لحاظ خطرات ناشی از آلودگی‌های عفونی جلوگیری نماید.

  • مراقبت‌های جسمی و فیزیکی

از آنجایی که وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری در حال تغییر است، برای حفظ سلامتی آن باید استراحت کافی داشته باشید. همچنین فعالیت‌های ورزشی مناسب انجام دهید و از فعالیت‌های جسمی و فیزیکی خطرناک اجتناب کنید.

  • مراقبت‌های روحی و روانی

به‌طور کلی  بارداری با تغییرات هورمونی و فیزیکی همراه است. لذا این می‌تواند به لحاظ روحی و روانی بر شما تاثیر بگذارد. از این رو استفاده از روش‌های مدیریت استرس، مشاوره روانشناسی و حمایت خانواده و دوستان می‌تواند کمک کننده باشد. بخصوص از هفته ۲۹ بارداری به بعد که حتی امکان زایمان زودرس نیز وجود دارد و می‌بایست آمادگی برای زایمان نیز داشته باشید.

احساس حرکت جنین در هفته ۲۹ بارداری

یکی از حالاتی که در وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری قابل تجربه از سوی مادر است، احساس حرکت جنین است. در واقع با باریک شدن فضای نوزاد در رحم، دامنه حرکتی او نیز کاهش پیدا می‌کند. او نمی‌تواند مانند هفته‌های قبل به راحتی لگد و مشت بزند، اما مادر به راحتی کشش، لگد و مشت نوزاد در رحم را احساس می‌کند. همچنین با تقویت عضلات و استخوان‌های نوزاد، قدرت حرکات او نیز افزایش یافته است.

پیشنهاد مطالعه: هفته بیست و نهم بارداری؛ وضعیت مادر

علائم زایمان زودرس جنین در هفته ۲۹ بارداری

یک سری از علائم هستند که به وضعیت جنین هفته بیست و نهم بارداری برای زایمان زودرس اشاره دارند که اگر شاهد این علائم بودید، حتما فورا با پزشک و بیمارستان یا ماما تماس بگیرید. مهمترین این علائم عبارت است از:

  • انقباضات یا سفت شدن منظم
  • درد یا فشاردر ناحیه واژن که از نوع پریود باشد.
  • ترشحات مخاطی یا مایعات دیگر که به صورت یک جریان یا قطره‌ای از واژن شما خارج شود.
  • کمردردی که برای شما غیر عادی است.

کلام پایانی

به عنوان کلام پایانی باید بگوییم که وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری به گونه‌ای است که به عنوان‌ یک نوزاد کامل در نظر گرفته می‌شود. جنین حدودا ۴۰ سانتیمتر قد و ۱۱۰۰ گرم وزن دارد و همینطور پوست آن هنوز نازک و شفاف است و موها و ناخن‌هایش رشد کرده‌اند. چشمان جنین نیز کاملا تشکیل یافته‌اند و عضلات قوی‌تر شده‌اند. به علاوه سیستم تنفسی و عصبی جنین نیز در این هفته از بارداری بهبود پیدا کرده‌اند. با این حال این ویژگی‌ها ممکن است در هر جنین هفته بیست و نهم به شکل متفاوتی ظاهر شوند. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت جنین در هفته ۳۰ حاملگی را مطالعه نمایید.